Společnost Baidu a startup Pony.ai získali povolení k provozu takzvaných „robotaxiků” bez řidičů v čínském Pekingu. I přesto musí dohlížet kontroloři na jízdu ve vozidlech s tímto povolením.

Společnosti s těmito speciálními povoleními mohou slavit jen napůl. Jelikož jde o jedno z prvních povolení podobného rázu, je zřejmé, že službu nepovolí provozovat po celém městě, natož v celé zemi. Autonomní vozidla Baidu a Pony.ai jsou omezena na 60 kilometrů čtverečních v Pekingu v oblasti Yizhuang, kde žije asi 300 000 lidí.

To není jediné omezení. Baidu nesmí přesáhnout 10 aktivních autonomních vozidel na silnicích a Pony.ai může vyslat jen 4 taková vozidla. Obě společnosti přitom mají plán zvýšit zatěžující limit. Baidu si slibuje v budoucnu provozovat až 30 vozidel najednou.

Peking dovolil společnostem provozovat netradiční službu už v loňském listopadu, ale za předpokladu, že před volant ještě posadí řidiče.

Podle webu TechCrunch si zákaznici mohou „robotaxík” objednat od Baidu přes aplikaci Apollo Go od 10:00 do 16:00. Na druhou stranu, Pony.ai nabízí autonomní taxi od 9:00 do 17:00 přes aplikaci PonyPilot Plus. Je ale otázkou, zda-li se to všem zájemcům podařilo. Zájem je určitě veliký.

Další zajímavou informací je, že minulý týden se Pony.ai, do které v minulosti zainvestovala automobilka Toyota, stala první společností, která získala taxikářskou licenci pro autonomní vozy. S tím získala povolení nasadit 100 vozů do Nansha v jižním Guangzhou. A aby toho nebylo málo, Pony.ai dostala zelenou i na západě v americké Kalifornii. Povolení se ale pozastavilo, z důvodu nárazu jednoho z aut do rozdělovače jízdních pruhů.

Baidu, čínský protějšek Googlu, také získal v Kalifornii povolení testovat jízdy bez řidičů. Řadí se tímto krokem ke společnostem Waymo a Cruise, které mohou provozovat autonomní vozidla na silnicích Kalifornie.

Kdyby vás zajímalo, jak tato technologie funguje, doporučujeme se podívat na zajímavé video od Pony.ai níže, v němž vysvětlují, co vozidlo dělá během jedné hodiny jízdy ve Fremontu.