Už několik měsíců zpátky se objevily první zmínky o zavedení nového předplatného na sociálních sítích Facebook a Instagram, jehož koupě by osvobodila Evropany od mnohdy otravných reklam. Někdejší spekulace se nyní s oficiálním oznámením prostřednictvím tiskové zprávy stávají skutečností. I my v Česku si budeme moct zaplatit za to, že se nám na oblíbených sociálních sítích nebudou zobrazovat propagované příspěvky.

Provozovatelé bezplatných sociálních platforem vydělávají zejména na reklamě. Kdyby vám taková Meta najednou přestala ukazovat inzerce, i kdyby to bylo s cílem udělat radost uživatelům, jenom by si uškodila, jelikož by přišla o markantní procento příjmů. Do jaké míry se zavedení nového tarifu vyplatí, není jasné, ale z blogového příspěvku jde jasně cítit, že se Meta k jeho zavedení neuchyluje dobrovolně.

Společnost stojící za platformami Facebook a Instagram se musí podvolit regulacím evropských zemí, zejména pak těm, které vzešly z Evropské unie. Uživatelé služeb budou mít na výběr, zda se vyhnou personalizaci reklam za poplatek, anebo budou v používání platforem pokračovat zdarma, ale s reklamami, přizpůsobujícími se jejich zájmům na základě sesbíraných osobních dat.

Co se týče cen, předplatné bude k dispozici s cenou 9,99 eura (necelých 250 Kč v přepočtu), pakliže platbu provedete prostřednictvím webového rozhraní. Jestliže se však rozhodnete transakci provést v aplikaci na svém chytrém telefonu, budete kvůli poplatkům Googlu a Applu zaplatit 12,99 eura (320 Kč v přepočtu).

Důležité je však zmínit, že po 1. březnu roku 2024 už předplatné nebude pokrývat všechny vaše účty a za každý účet navíc budete doplácet dalších šest nebo osm eur (150 či 200 Kč, opět v závislosti na tom, kde se uskuteční transakce).

Preferujete-li aktuální systém, jehož klíčovým prvkem je sběr vašich dat, aby vám Meta mohla zobrazovat relevantní reklamy, samozřejmě nebude nutné platit ani korunu. Je ale pěkné vidět, že na sociálních sítích konečně bude alespoň nějaká možnost výběru, který nebude výrazněji škodit samotnému provozovateli.

Tarif odstraňující reklamy zavedla před pár dny také sociální síť X (dříve Twitter). Platební model X Premium se rozdělil na tři různé úrovně, přičemž ta nejlevnější začíná s cenou okolo 70 korun měsíčně. Více jsme psali zde.