Kdybychom mezi největšími firmami světa hledali tu nejnenáviděnější, nejspíš by to byl právě Facebook. Dnes už vlastně Meta. S šéfem, jemuž je někdy těžké věřit, že není robot, má tahle firma možná mnohem větší vliv, než bychom čekali. A s velkým vlivem přichází i velká zodpovědnost, že?

Možná ne v tomhle případě. Facebook už si totiž prošel spoustou kontroverzí. Tohle jsou ty největší průšvihy Facebooku neboli Mety.

Ignorace nahlášení chyby

Začněme zlehka. V roce 2013 jistý Khalil Shreateh na Facebook nahlásil bug, který umožňoval uživatelům připnout příspěvky na cizí zeď. Jeho nahlášení však bylo týmem ignorováno. Nakonec tak přímo na zeď majitele sítě, Marka Zuckerberga, připnul příspěvek, který na chybu upozornil.

Proč ale říkám, že začínáme zlehka – Shreatehovo nahlášení nebylo ignorováno, ale spíše nepochopeno. Muž je původem z Izraele, konkrétně ale žije v regionu spravovaném Palestinci, a tak angličtina není jeho silná stránka. Stejně je to, že se někdo i přes varování dostane na stěnu samotného majitele sociální sítě, docela ostuda.

Psychologické testy na 700 000 uživatelích

V roce 2012 se bez vlastního vědomí stalo na 700 000 uživatelů Facebooku testovacími subjekty. Síť z jejich panelů se zprávami totiž odstraňovala některá emočně zabarvená slova a sledovala, zda a jak se chování těchto uživatelů změní. Nejenom, že to je neetické, pravděpodobně také nelegální.

Podobné testy jsou totiž zakázány, dokud k nim nedá uživatel souhlas, a ačkoli Facebook říkal, že i toto nakládání s daty jeho podmínky užití pokrývají, řada expertů nesouhlasila. Takže problém vyřešen? Facebook byl odhalen a jeho pochybná činnost zastavena? I když to tak možná vypadá, opak je pravdou. Síť do podmínek totiž jen přidala sekci o výzkumu, takže tohle se vlastně může dít doteď.

Cambridge Analytica

A samozřejmě, co by to bylo za seznam fuck-upů Facebooku, kdyby chyběl obří skandál Cambridge Analytica. Zkusíme tuhle složitou aféru dostat do několika odstavců. Cambridge Analytica se zapojila do spousty voleb jako zprostředkovatel kampaně. Právě jejich kampaň byla nejspíš extrémně účinná, každému totiž zobrazovala přesně to, co chce slyšet.

Získat detaily o takřka čtvrtině Američanů se jim povedlo i díky Facebooku samotnému. Jen ten totiž umožnil, aby kromě uživatelů, kteří sběr dat odsouhlasili, byla data sbírána i prostřednictvím jejich přátel. I díky těmhle datům dostala spousta uživatelů slogany, které je pravděpodobně zaujmou.

Nejhorší ale je, že Facebook proti tomuto typu sběru dat nezasáhnul, dokud už nebylo moc pozdě. A taky toho nebyla plná média. Marka Zuckerberga kvůli téhle kauze také patřičně ogriloval americký kongres. Specifická a podivně získaná data hrála roli jak v amerických volbách v roce 2016, tak v referendu Velké Británie o vystoupení z Evropské Unie v tomtéž roce.

Facebook upřednostňuje peníze před lidmi

Kdo má o společnosti lepší obrázek než její zaměstnanec. Právě jedna z bývalých zaměstnankyň Facebooku, Frances Haugen, se dostala na titulní strany minulý rok, když publikovala tisíce stránek dokumentů, které měly dokazovat, že téhle firmě jde o profit, ne o lidi.

To pověstné „zavírání do sociálních bublin“ totiž platformě finančně prospívá. Pokud tak věříte v nějakou obrovskou konspiraci, že se z vás po vpíchnutí vakcíny stane 5G vysílač nebo že je Země placatá, na své hlavní stránce uvidíte příspěvky, které vás ve vašich teoriích pouze utvrzují.

Tihle lidé totiž na Facebooku zůstanou, a to pro platformu znamená více peněz. Jak Haugen sama řekla, ve Facebooku se opakovaně setkávala se střetem zájmů mezi tím, co je dobré pro veřejnost, a tím, co je dobré pro Facebook. A Facebook se znovu a znovu rozhodoval pro své vlastní zájmy, jako je vydělávání více peněz.

Pro společnost ne zrovna lichotivá vizitka.

Facebook zveřejnil data 6 milionů uživatelů

Rok 2013, nejlepší období pro Facebook jako takový. Jeho popularita rychle rostla a počty uživatelů s ní. O to horší je to, co se tehdy stalo. Platforma měla téměř rok – ano, rok, – zranitelnost, kvůli které byla odhalena soukromá data uživatelů jako jejich emaily či telefonní čísla. A taky všechno ostatní, co o sobě Facebooku řekli, ale nezveřejnili.

A jak těžké bylo se k těmto datům dostat? Jaké složité hackerské operace bylo potřeba provést? Stačilo kliknout v nastavení na stažení dat o vašem účtu. Kromě vlastních údajů vám totiž na disku přistála i stejná kolekce osobních dat všech vašich kontaktů. Síla, co? A ještě jednou, tohohle si v tehdy největší sociální síti nevšimli rok.

Závěr

Meta se jednoduše o vaše zájmy nestará. Stejně jako celá řada korporací jde i tahle po profitu, jen jí na rozdíl od některých dalších velkých hráčů něco ujede trošku častěji. A možná jim za to můžeme být i vděční. I kvůli výraznosti těchto úniků a negativních vlivů sociálních sítí se o ně vlády po celém světě teď zajímají víc než kdy dřív.

A to jsme v tomhle videu nešli ani zdaleka do takové hloubky, kterou by si tohle téma zasloužilo. Pokud sledujete náš web, tak třeba víte, že teprve nedávno jeden vědec zjistil, že platformy jako Facebook můžou při prohlížení webu jejich vestavěným prohlížečem v mobilní aplikaci sledovat každý stisk klávesy. Nebo že teprve minulý rok platformě uniklo 533 milionů telefonních čísel, a to včetně více než milionu českých. Bylo mezi nimi dokonce i to moje.