Závodní fanoušci, seznamte se. Tohle je T598 od Thrustmasteru. Ten se nebojí tento volant nazvat revolucí v simracingu. A víte co? Po vyzkoušení tohoto krasavce s nimi vlastně můžu do jisté míry souhlasit. Pokud doma máte závodní sestavu za desítky tisíc, asi rovnou přiznávám, že T598 není dělaný pro vás. Je to volant, který má přiblížit prémiové funkce do střední třídy. Ač to zní jako sen každého výrobce, tady nemůžu nesouhlasit. Najdou se zde samozřejmě nějaké ústupky, ale věřte, že pokud si volant sami jednou vyzkoušíte, na všechny dokážete rychle zapomenout.

Co dělá tento volant jedinečným? Na první pohled asi nic a rozdíl oproti jiným volantům nepoznáte, ale to důležité se skrývá pod kapotou. Tím zázrakem je totiž nová generace Direct Drive motoru s axiálním pohonem. Od toho také název Axial Flux.

Popravdě, axiální pohon není ve světě žádná novinka. V průmyslu se používá již dlouho, ale Thrustmaster se ho rozhodl využít právě u svého nového volantu a nahradit tím dnes již běžně používaný „přímý pohon“. Ten se dnes běžně využívá u prémiovějších volantů, zatímco střední a nižší třída stále zůstává u řemenového pohonu. Nebojte, nebudu vám tady složitě vysvětlovat, na jakém principu jaký motor funguje – to bychom tu byli dlouho a popravdě na to ani nejsem expert. Ale jedno je důležité: obě tyto technologie mají své nevýhody, které se Thrustmaster snaží svým novým motorem eliminovat.

Přináší tedy axiální pohon revoluci pro závodní fanoušky? Tak přesně na to si odpovíme… ale pojďme to vzít hezky od začátku.

V balení najdete – jak jinak – samotný volant, základnu a pedály spolu se všemi kabely. Ti pozornější si jistě hned všimnou jednoho důležitého faktu: pedály jsou pouze dva, a ano, chybí spojka. Ta bude později během roku dostupná samostatně, pokud o rozšíření budete mít zájem. Zároveň vás možná po rozbalení překvapí fakt, že celý set funguje ještě jako takové „doskládej si sám“. Věnec se základnou nainstalujete rychle a snadno pomocí jednoduchého systému pojistky. Za pár vteřin si tak volant jednoduše vyměníte za jiný, pokud už nějaké jiné od Thrustmasteru vlastníte… nebo budete vlastnit. V případě starších modelů už ale budete potřebovat redukci, tak na to pozor.

I samotné pedály jsou v základu rozebrané, a pokud jste koumák jako já, chvíli na ně budete koukat a přemýšlet, co se po vás vlastně chce. Ovšem nebojte, princip rychle pochopíte a během skládání budete moci zároveň vybrat i to, jak silný odpor jednotlivé pedály mají – což je skvělá funkce, kterou hlavně zkušenější hráči rádi využijí.

Možná vás svým tvarem trochu překvapí i dodávaná základna. Ta má totiž díky svému inovativnímu motoru i krapet jiný tvar, než jsme u běžných volantů zvyklí. Oktagonová konstrukce sice dokázala zhubnout, co se šířky týče, ale na výšku už je celkem vysoká. To má sice výhodu, že si můžete dát volant teoreticky blíže obrazovce, ale zároveň vám může překážet ve výhledu. Je potřeba si na to dát pozor a počítat s tím podle toho, jaký máte herní setup.

Osobně jsem se u základny trochu bál toho, jak bude držet na stole… přece jen je to celkem macek a během hraní dokáže i celkem „kopat“, ale díky dvojitému uchycení ke stolu jsem s tímto neměl žádný problém.

Bohužel, kompromisy se zde přece jen dělat musely vzhledem k zážitku, který vám T598 nabídne. Tím největším je samotný volant – tedy věnec – který budete držet v rukou. Ten je z plastu s pogumovanými částmi na místech, kde s největší pravděpodobností budete volant většinu času držet. Jeho zpracování je spíše horší a podobné provedení bych čekal u levnějších kousků. Pokud to ale budete myslet se závoděním vážně, vždy můžete věnec vyměnit.

Co se týče jeho praktičnosti, najdete zde vše, co byste jako hráči potřebovali – tedy řadicí pádla a všechna základní tlačítka. Rozmístění tlačítek je sice zprvu celkem nepřehledné, ale není to nic, na co byste si nezvykli. Co naopak na volantu hodnotím kladně, jsou zmiňovaná řadicí pádla. Ta jsou z kovu a jejich používání je velmi pohodlné. U pádel bych pak rád vyzdvihl jednu skvělou vlastnost – GEAR JOLT, která simuluje pocit přeřazení. Volant vám sám lehce „cukne“, aby navodil dojem řazení. Většina her tuto funkci podporuje nativně, ale pokud ne, volant si ji umí nasimulovat sám.

V neposlední řadě tu máme pedály. Ty si na rozdíl od věnce zasloužily daleko větší péči a celokovové zpracování působí prémiově. Je vážně škoda, že jim chybí spojka, ale jinak jsou pedály skvělé. Nastavitelný odpor je parádní – u plynu si můžete nastavit až tři stupně odporu a u brzdy hned šest, díky výběru ze dvou pružin. Osobně jsem měl trochu problém s tím, že pedály klouzaly. Pogumování na spodní straně sice působí silně, ale když chcete dupnout na brzdu a přeženete to, v mém případě paniky by občas ani lepidlo nepomohlo. Pokud už k vašemu předchozímu setu máte podložku, určitě ji využijte – je to lepší řešení.

Neměl bych zapomenout na Race Dash – tedy malý displej, který má hned několik funkcí. První z nich je zobrazení důležitých údajů ze závodu, jako je pozice, rychlost, kolo nebo zařazený kvalt. Osobně jsem byl překvapený, jak často jsem na displej koukal, i přesto, že tyto informace bývají i na obrazovce. Druhým důvodem je fakt, že všechna nastavení lze udělat přímo na volantu. To má obrovskou výhodu – všechno můžete měnit i během jízdy v reálném čase. Thrustmaster v tuto chvíli pracuje i na počítačovém softwaru, ale ten v době recenze ještě není hotový, takže si ho sice nainstalujete, ale pokročilé nastavení na něm neuděláte.

Možnost nastavovat vše na displeji tu však je z jednoho důležitého důvodu. Pozornější z vás si jistě všimli, že volant má na sobě tlačítko PlayStation. Kromě PC je totiž T598 plně kompatibilní jak s aktuální generací PlayStation, tak i se starší PlayStation 4. V tomto segmentu prémiovějších volantů je to velká výjimka, a za to má Thrustmaster jeden velký palec nahoru.

Pojďme se ale podívat na to, proč je volant vlastně tak speciální. O Direct Drive motoru jsem už mluvil, ale v čem je jeho výhoda? Oproti levnějším řemenovým motorům je hlavním plusem rychlost odezvy. Díky tomu, že je motor napojený přímo na volant, cítíte víc detailů v reálném čase a máte věrohodnější odpor – například při smyku nebo při sjetí ze silnice. Díky axiálnímu pohonu získáte ještě lepší odezvu.

Volant je v tomto ohledu opravdu radost používat. Pohyb je čistý, bez přebytečného chvění. Každý efekt ve volantu skutečně pocítíte a jeho přesnost i intenzita jsou skvělé.

Volant nabízí točivý moment 5 Nm (newtonmetrů) se schopností krátkodobého boostu až na dvojnásobek – tedy 10 Nm. Pro neznalé volantů to znamená, jak silný odpor vám dokáže „klást“. Za mě je právě tato kombinace ideálním středem – běžným hráčům bude připadat naprosto dostačující a efekty byly vždy skvěle vyvážené a kvalitně zpracované.

Nakonec musím zmínit funkci HARMONY, která se stará o vibrace volantu. Díky ní opravdu pocítíte každou změnu povrchu, a věřte mi, že si jízdu s tímto volantem budete užívat naplno.

Abych pravdu řekl, se závoděním jsem si s tímto volantem užil víc než kdy dřív. Je to revoluce na herním trhu? Popravdě – spíš ne. Ale Thrustmasteru se i tak podařilo něco neuvěřitelného. Volant působí při používání jako mnohem dražší kousek, který by mohl nést klidně vyšší cenovku – a ani by to nebylo divné. Během používání jsem si zamiloval ten pocit, jak volant škubne v ruce, když sjedu z asfaltu. Jak „kope“, když dostanu smyk. Všechny důležité vlastnosti z jízdy vám totiž dokáže přenést až neuvěřitelně přesně.

Ano, kvůli těmto funkcím a cenovce se musely udělat nějaké kompromisy – třeba levnější zpracování věnce. Ale věřte mi, že jakmile vyzkoušíte, co všechno tento kousek umí, dokážete to velmi rychle odpustit.

T598 tedy sice není vyloženě inovací na poli herních volantů, ale s cenovkou 13 000 korun vám přinese zážitek, za který byste obdivovali i daleko dražší modely – a to je asi jeho největší výhoda. Pokud to se závoděním myslíte trochu vážněji, určitě vám zvážení tohoto kousku doporučuju. A to dvojnásob, pokud jste hráčem PlayStationu.