Rok 2023 nebyl pro celosvětový trh se smartphony zrovna růžový. Prakticky z každého čtvrtletního průzkumu vzešla červená čísla a až na výjimky se jednotlivým výrobcům vůbec nedařilo. Kde ale bylo možné zaznamenat úspěch i vloni, je segment prémiových chytrých telefonů (mobily, jejichž velkoobchodní cena přesahuje 600dolarovou hranici).

Podle agentury Counterpoint Reserch mohly smartphony vyšší třídy v loňském roce zaujmout téměř čtvrtinu celkových prodejů chytrých telefonů. „To je v kontradikci s předpokládaným poklesem celkového globálního trhu s chytrými telefony v letošním roce,“ doplnili analytici v nové zprávě.

Co se týče popularity zařízení od konkrétních značek, nejoblíbenější prémiové telefony má stále americký Apple, jehož prodeje iPhonů tvořily 71 % z celkových dodávek. Ve srovnání s rokem 2022 však technologický kolos se sídlem v Cupertinu ztratil čtyři procentní body, které se rozdělily mezi Samsung (v loňském roce 17 %, v roce 2022 16 %), Huawei (loni 5 %, dříve 3 %) a Xiaomi (loni 2 %, předtím 1 %).

Když se pak zaměříme na popularitu dražších smartphonů ve světových regionech, hlavními tahouny prodejů jsou podle agentury Čína, západ Evropy, Indie, Blízký východ a Afrika. Indie má přitom být nejrychleji rostoucím trhem s prémiovými smartphony vůbec.

„Na trhu s chytrými telefony došlo ke změně nákupních zvyklostí zákazníků. Vzhledem k významu, který chytrý telefon má, jsou spotřebitelé ochotni utratit více, aby získali kvalitní zařízení, které mohou používat delší dobu,“ vysvětluje nový trend Varun Mishra, senior analytik Counterpoint Research.

Výsledky průzkumu mohou být zkreslené, neboť Counterpoint Research použil pouze předběžná (nikoliv tedy finální) data z posledního kvartálu roku 2023.