Bezplatné sociální sítě vydělávají především na uživatelských datech a reklamách. Pakliže by byly sponzorované příspěvky zničehonic odstraněny, velmi pravděpodobně by se mohly dostat do značné rozpočtové krize. I kdyby si tedy taková Meta najednou usmyslela, že mnohdy otravných reklam uživatele ušetří, tato myšlenka by se nikdy neproměnila ve skutečnost. Pokud by tedy firma nedostala něco nazpět.

Uvnitř Mety se má poslední dobou diskutovat o zavedení předplatného, které by odstranilo reklamy uvnitř sociálních platforem Facebook a Instagram. Nejedná se však o krok, jak uspokojit některé uživatele, ale spíš pokus o vyhnutí se regulacím Evropské unie, které souvisí právě s reklamami či ochranou osobních údajů.

O chystaném předplatném jsme vás prvně informovali začátkem září, kdy s klíčovými informacemi přišel deník The New York Times. Podle dalšího předního amerického listu The Wall Street Journal by ale služba mohla vyjít pěkně draho. Hovoří se o částce 17 dolarů měsíčně za odstranění reklam z Facebooku a Instagramu, popřípadě 14dolarové sumě za vyčištění kanálu s příspěvky pouze na Instagramu.

Ačkoliv nebyly prozrazeny ceny v eurech, se kterými by se pracovalo daleko lépe (předplatné má totiž podle všeho dorazit pouze do členských států EU), v přepočtu se jedná o 400 a 330 Kč měsíčně. Což není zrovna málo. Služba Meta Verified, v rámci níž obdržíte modrý odznak ověření a přístup k exkluzivním funkcím, pro srovnání vyjde na 399 Kč měsíčně.

Meta si v letošním roce za přenos uživatelských dat ze zemí EU do USA vysloužila od evropského dozorčího orgánu pro ochranu osobních údajů rekordní pokutu ve výši 1,2 miliardy eur, tedy zhruba 28,5 miliardy korun při tehdejším kurzu.