Evropská komise oficiálně oznámila zahájení důkladného vyšetřování společnosti Meta, majitele platform jako Facebook a Instagram, kvůli jejímu údajnému nedostatečnému zásahu proti volebním dezinformacím. Vyšetřování se zaměřuje na konkrétní ruskou dezinformační kampaň známou jako Doppelganger, která prosazuje prokremelskou propagandu. Podle zdrojů z Bloombergu tato kampaň zahrnuje pokusy o napodobení tradičních zpravodajských zdrojů, aby se šířil obsah podporující politiku ruského prezidenta Vladimira Putina.

V kontextu nedávných událostí, kdy Francie oznámila, že 27 ze 29 členských států EU bylo cílem proruské online propagandy před volbami do Evropského parlamentu, vyzvalo francouzské ministerstvo zahraničních věcí sociální platformy, aby zablokovaly weby účastnící se zahraničních zásahových operací. Meta, která už dříve identifikovala a začala bojovat proti kampani Doppelganger, tvrdí, že od té doby zablokovala desítky tisíc aktivních sítí souvisejících s touto kampaní.

Meta se rovněž snaží zajistit ochranu před šířením falešných informací tím, že vyvíjí nové nástroje pro lepší monitorování a ověřování informací na svých platformách. Společnost uvedla, že i přes plánované ukončení svého nástroje CrowdTangle, který byl v minulosti využíván pro studium šíření obsahu na Facebooku a Instagramu, bude nadále vyvíjet nové systémy, které poskytnou výzkumníkům a externím stranám přístup k komplexnějším datům.

Evropská komise dala společnosti pětidenní lhůtu k odpovědi na vyjádření obav, než se rozhodne o dalších krocích. Předsedkyně Komise Ursula von der Leyenová zdůraznila, že EU je připravena chránit své občany před cílenými dezinformacemi a nebude váhat jednat v případě podezření na porušení pravidel.