Magazín · Novinky · v pondělí 15. 11. 2021 10:52
Apple pokořil prodejní rekord. Za dvě sekundy utržil stovky milionů
Američané zažívají nákupní horečku o Black Friday, čínské obchody mají zase největší tržby během akce Singles Day (Dne nezadaných), která vrcholí 11. 11. Proto se jí také někdy říká Double 11. Letošní „svátek komerce“ byl rekordní, a to i přesto, že tempo růstu zpomalilo.
Obchodní gigant Alibaba se pochlubil tržbami 540 miliard jüanů (1,8 bilionu Kč), což představuje osmiprocentní růst oproti slevové akci z minulého roku. E-shop JD hlásí zvýšení o 28 %, utržil 349 miliard jüanů (1,2 bilionu korun).
Zdroj: AppleApple prodává čistící hadříky, zatímco Samsung je rozdává
Můžeme jen spekulovat, o kolik by tržby byly vyšší, kdyby firmám nestály za zády čínské úřady. Čínský prezident Si Ťin-pching nedávno kritizoval kumulaci bohatství a vyzval firmy, aby přispěly k budování společné prosperity. To je podle novinářů znalých prostředí také důvod, proč letos čínské e-shopy zdůrazňovaly ve svých kampaních ekologii a společenskou zodpovědnost. Společnost JD se například pochlubila tím, že oproti Singles Day z minulého roku snížila emise uhlíku o 26 tisíc tun.
A co se letos prodávalo? Největší nárůst společnost JD zaznamenala v prodeji luxusního zboží a produktech pro domácí mazlíčky. Samostatnou zmínku si pak ve zprávě prodejce vysloužil Apple. O mobilní telefony americké značky byl rekordní zájem. Krátce po zahájení poslední fáze slevové akce dokonce JD prodal během dvou sekund mobily od Applu v hodnotě 100 milionů juanů, což vychází na zhruba 345 milionů korun. Chybí ale informace o tom, zda vedly nové iPhony nebo některé ze starších a levnějších modelů.
Applu se nebývale daří. Díky úspěchu iPhonu 13 se po pár měsících opět vrátil na pozici dvojky v žebříčku největších výrobců mobilních telefonů, ze které jej v létě sesadilo čínské Xiaomi. První místo dlouhodobě okupuje Samsung. Celkově se za poslední čtvrtletí vyexpedovalo 326 milionů mobilních telefonů, což je sice úctyhodné číslo, ale minulý rok se ve stejném období prodalo ještě o 6 % mobilů více. Analytici ze společnosti Canalys odůvodňují pokles krizí ve výrobě mikročipů.