Na Kickstarteru je vždy potřeba být vůči produktům ostražitý. Platforma operuje na tzv. crowdfundingu, místo velkých investorů zde tak rozjet se novým projektům pomáhají obyčejní lidé po malých příspěvcích. To ale také znamená, že všechno stojí a padá na marketingu. Ten tady ale bohužel čas od času lže, anebo alespoň neukazuje celou pravdu. I proto vznikly tyto čtyři kickstarterové podvody.

DRAGONFLY FUTUREFÖN

2014 byl zajímavým rokem. Skončila podpora operačního systému Windows XP a na internetu se objevila zajímavá crowdfundingová kampaň. Dragonfly Futurefön měl být notebookem budoucnosti. Jednalo se totiž prakticky o vše v jednom.

Za v přepočtu pouhých 20 000 měl nahradit váš mobil, tablet i notebook. Jak toho chtěl dosáhnout? Sedmipalcová část zařízení fungovala jako běžný smartphone, ten poté stačilo zadokovat ke druhému stejně velkému displeji a klávesnici, což z něj prakticky vytvořilo notebook se dvěma malými displeji.

Projekt vybral přes 800 tisíc dolarů, v přepočtu tedy nad dvacet milionů korun. A produkt? Ten přispívající nikdy neviděli, stejně jako své peníze. Ti, kteří za startupem stáli, totiž cenu ani trošku neodhadli, a tak se Dragonfly Futurefön nedostal dál než ke skvěle vypadajícím renderům.

TRITON

Triton byl snad ještě líbivějším produktem. Nabízel kontrapci, s pomocí níž byste mohli dýchat pod vodou. Konkrétně jeho tvůrci prohlásili, že mají funkční prototyp technologie, která dokáže extrahovat kyslík z vody, a tak naprosto vyřadit potřebu jakékoli kyslíkové bomby při potápění.

Problém s tímto projektem byl jen jediný; nikdy nemohl fungovat. Lidé totiž v porovnání s rybami potřebují mnohem větší množství kyslíku, a tak by musely dvě krátké tyče, které Triton měl, za minutu přefiltrovat asi dvě stě litrů vody, což zkrátka není možné.

Triton ale narovnal páteř a přispívajícím jejich peníze vrátil. Konkrétně šlo o takřka 900 tisíc dolarů, tedy asi 22 milionů korun.

COOLEST COOLER

Coolest Cooler se svým trefným názvem přesvědčil přes šedesát tisíc lidí, že dokáže vytvořit tu nejvíc cool mini ledničku pro každou párty. Měla umět dobít telefon, otevřít pivo a uvnitř jste dokonce měli najít mixér.

Startup, který vybral přes třináct milionů dolarů, v přepočtu tedy na tři sta milionů korun, nakonec ani zdaleka všechny své podporovatele slibovaným produktem neobdařil. Dočkali se ho jen necelé dvě třetiny přispívajících, mezitím ještě produkt přistál i na Amazonu, a to za mnohem vyšší cenu.

Tvůrci totiž ani tady neodhadli, kolik bude ve skutečnosti výroba stát, a tak velká část přispěvatelů zkrátka odešla s prázdnou.

AMABRUSH

Amabrush sliboval čištění zubů v rámci deseti sekund. Do úst byste si vložili silikonový model, který by obklopil vaše zuby a s pomocí vibrací je vyčistil. Tenhle nápad zněl realisticky více než dvaceti pěti tisícům přispěvatelům, kteří se dohromady složili na téměř čtyři miliony dolarů, v přepočtu tedy skoro sto milionů korun.

Problém byl opět v nacenění. Žádný z evropských výrobců produkt za nabízenou cenu nedokázal vyrobit, a tak musel být Amabrush vyráběn v Asii, což výrazně snížilo kvalitu. No a než byly tyto produkty vyrobeny, peníze došly.

I ta malá část přispěvatelů, která produkt dostala, se nemohla radovat, kartáček totiž ani nefungoval. Amabrush zkrachoval a zanechal za sebou spoustu naštvaných podporovatelů.

TIKO

Mezi kickstarterovými faily, které tu jmenujeme, možná začínáte nacházet několik společných atributů. Přestřeleně nízká cena za produkt, který nepřinese to, co sliboval. Tiko se neliší. Startup sliboval malou stylovou 3D tiskárnu za zlomek ceny těch běžných. Vybral téměř tři miliony dolarů, v přepočtu 71 milionů korun.

Bohužel právě ona stylovost Tiko zabila. Kvůli unikátnímu designu musel startup mnoho komponentů sám navrhovat, a to se prodražilo. Svou tiskárnu tak nakonec dostala jen část přispěvatelů.

Ti, kteří tiskárnu obdrželi, si navíc stěžovali na nízkou kvalitu, a tak se tyto Tiko tiskárny staly spíše předraženými těžítky.

ZÁVĚR

Ačkoli bývá crowdfunding kolébkou spousty skvělých produktů, vždy je potřeba být ostražitý, tenhle výčet totiž ani zdaleka nepokryl všechny podobné podvody, které se na platformě objevily.

Nejmenovali jsme třeba startup Ouya, o kterém se můžete dozvědět více v našem videu o technologiích, kterým bychom přáli úspěch.