Více než rok už si mohou majitelé handheldového ROG Ally od ASUSu užívat hraní na cestách doslova s Windowsem v kapse. Teda, možná ne v kapse, ale chápeme se. Fiola na začátku loňského léta přinesl masivní rozbor téhle hračky a do detailů se ponořil do všech jejích tajů, možností a vypíchl čem oproti například Steam Decku od Valve vyniká, nebo naopak strádá.

Rok je ovšem ve sféře technologií obrovská doba. Konkurence v segmentu pozvolna roste, uživatelé si na své handheldy zvykli a mně zajímalo, kam se technologie od vydání vlastně posunula. K tomu nám pomůže ROG Ally. Ovšem ne ten původní, nýbrž vylepšená verze s označením X. 

Budu upřímný hned zkraje – pokud původní ROG Ally vlastníte, nemusí vás existence Ally X vůbec nijak trápit. Obě zařízení se od sebe zase tak moc neliší a ačkoliv chápeme, proč se společnost ASUS pro modernizaci rozhodla, nejde o nic, co výrazně, takříkajíc, změní hru.

Sám jsem o původní model měl obrovský zájem. Představa plnohodnotného operačního systému v kapesním vydání je něco, co mne jako geeka neskutečně lákalo. Na Androidích telefonech a tabletech jsem totiž trávil takové množství času snahou o emulaci a rozběhnutí oblíbených starších PC her až se za to stydím. Na Ally šlo už od vybalení všechno. Přesto prvotní zkušenost se zařízením nebyla vyloženě hladká a vše správně aktualizovat a nainstalovat chvilku trvalo. V tomto ohledu mi zkušenost s Ally X přišla mnohem hladší. Prakticky od spuštění jsem si mohl nastavit přihlašování skrz Windows Hello, instalace ovladačů skrz windows update se ani nezadrhla a velmi rychle jsem pomocí Asus aplikace updatoval i BIOS. Za to tleskám. Launcher Armoury Create který se snaží napodobit rozhraní SteamDecku mi sice stále k srdci nepřirostl a preferoval jsem zapínat si Steam a další herní platformy odděleně, ale přišlo mi, že řídící centrum, které slouží k nastavení chování celého zařízení je mnohem rychlejší. Tyto věci nicméně budou v současnosti u novějšího i staršího modelu předpokládám totožné.

Pro drtivou většinu uživatelů a hráčů jsou tu asi jen dvě klíčové věci, které obě verze zařízení odliší. Tím prvním je barva šasi, která dostala černou barvu. Chápu, koho zajímá barva, ale černá tomu prostě sedí více. Tolik zbytečně nevynikne a hlavně na ní po čase nebude vidět tolik zašpinění jako právě na bílé. Kde je každý sebemenší bordel vidět fakt hodně. Tmavý režim ve Windows a v aplikacích používám kde jen to jde a tak jsem rád že i můj windowsový handheld zapadá do mé šedavě černé rodiny.

S aktivním používáním ovšem nejvíce pomůže druhá klíčová změna, kterou se ROG Ally X vyznačuje – dvojnásobnou baterií. Jednoduše řečeno: díky bohu. Baterie je vždy kamenem úrazu jakéhokoliv zařízení, protože bychom přece chtěli, aby vydrželo věčně. Ale původní Ally na jedno nabití při aktivním hraní vydržel třeba hodinu. A to úplný zázrak není. Změna ze 40 watthodinové baterie na 80 watthodinovou je ale skutečná pecka. Náročnější hry už je možné hrát přes dvě hodiny. Pokud si při tom pohrajete s nastavením, snížíte výkon a jas, můžete to být mnohem déle. V případě handheldu je třeba prostě myslet na to, že zastropovaný framerate je váš kamarád a každé slevení z grafických požadavků ucítíte požehnaně na výdrži baterie.

Výdrž baterie dle režimů1080p Turbo900p Výkon720p Tichý
Kingdom Eighties2h 17m3h 40m4h 12m
Life is Strange1h 54m3h 5m4h
Detroit: Become Human2h 13m (30fps)4h 2m (30fps)4h 10m (22fps)
Cyberpunk 20771h 50m (49fps)2h 40m(32fps)4h (18fps)
Dave the Diver2h 17m4h4h 12m
Creaks2h 10m3h 5m4h 27m

V ohledu výdrže nechává Ally X hluboko za sebou jako StemDeck, tak i Lenovo Legion. Přesto ale musím zdůraznit, že výkon zůstává velmi podobný původnímu vydání a to primárně kvůli naprosto totožnému procesoru. Původní Ally byl k dostání ve dvou výkonnostních verzích odlišených čipem Z1 a Z1 Extreme a právě druhý jmenovaný je i v ROG Ally X. Nad zařízením se tak nedá přemýšlet jako nad nějakou druhou generací Windowsových handheldů. ROG Ally X vlastně není nic víc než jenom trochu dražší a trochu lepší verze toho, co jsme tu měli už před rokem. Na čemž vlastně není nic špatného. Obzvlášť když tedy přihlédneme na ty další změny, na které došlo.

Jednou z těch na první pohled méně viditelných, přesto důležitých, je vylepšení RAMky. 16 GB LPDDR5 o rychlosti 6400 MHz, kterými disponovala původní verze, bylo zvýšeno na 24 GB LPDDR5X s rychlostí 7500 MHz. Vlastně to v praxi znamená to, že všechno běží o něco rychleji na kliknutí, věci se dokáží trochu rychleji načíst nebo reagovat a všechno působí trochu více snappy. Vzhledem k tomu, že RAM je zde sdílena i s videopamětí to znamená, že hypoteticky můžeme hrát některé z her na vyšší detaily, nicméně jak už jsem vysvětloval, raději bych se zde držel trochu zkrátka.

Z dalších změn tu najdeme dvojnásobnou velikost interního NVMe disku, tedy 1 TB, ten dokonce narostl i do plnohodnotné PC délky, tedy na standard 2280. Dále má ally odolnější joysticky, trochu revidovaný d-pad, menší zadní tlačítka, která už zmáčknete tak lehce omylem, které dobře reagují na stiskl ze stran, nebo přidaný konektor pro USB-C se specifikací USB 4. Tedy propustností až 40 gigabitů za sekundu. Přední reproduktory hrají trochu více nahlas, nabíjení je povoleno až pro 100W a zařízení je i trochu robustnější. Větší váha zde ale není na škodu, Ally X se tak lépe drží a zbylo i více prostoru pro odvětrávání. Celkově tak mašina méně topí a to je v kombinaci s vyšším výkonem skvělé.

A to je vlastně vše. Jak sami asi chápete, tohle je v podstatě ROG Ally verze 1.5, která přináší vítané změny a novinky, to bezpochyby, ale díru do světa asi neudělá. Vypadá to líp, trochu to běží líp, je to trochu více robustní, v důsledku toho všeho trochu těžší, ale více se do toho vejde. Ale pokud tentokrát očekáváte, že Cyberpunk konečně rozjedete na vyšší detaily v 60 snímcích za sekundu, tak to si holt budete muset počkat na skutečně novou verzi tohoto handheldu.

Více informací o ROG Ally X