Pokud chcete tvořit obsah na Youtube nebo Twitch, nahrávací karta je většinou nezbytná část výbavy, kterou budete potřebovat, jakmile se začnete posouvat na nějakou vyšší úroveň. Díky čím dál tím větší popularitě streamování je svět nahrávacích karet v dnešní době docela velký, ale vyčnívá v něm jedna značka, a tou je Elgato. Ta, jak většina z vás nejspíš ví, nabízí všechno od Stream Decku, po mikrofony, webkamery, zelené plátno, světla a právě capture karty.

Na rozdíl od většiny ostatních značek Elgato všechny tyto produkty bravurně propojuje softwarem. Což je jeden z hlavních důvodů, proč je tady v redakci máme tak rádi. Věřte mi totiž, že když pracujete s capture kartou prakticky každý den, špatný software vás bude štvát víc, než si myslíte. Naštěstí špatný software Elgato se svými zařízeními eliminuje a už teď nabízí širokou sérii nahrávacích zařízení, která však nyní rozšířila o HD60 X a právě na ni se dnes podíváme.

Capture karty se dělí do dvou hlavních kategorií, a to podle toho, zda jdou připojit do počítače přes USB, nebo jestli potřebujete PCIe slot přímo na základní desce. Takzvané PCI Express karty jsou vyšší liga a budete je chtít hlavně pokud potřebujete nahrávat ve 4K 60 FPS nebo když vám jde o minimální odezvu.

Většinou však stačí USB nahrávací karty. Elgato ve svém aktuálním lineupu už nabízí HD60 S+, která vám umožní přenášet skrz kartu obraz v rozlišení až 4K 60 FPS a nahrávat FullHD 60 FPS. Pokud ale potřebujete jít o stupeň výše, přichází do hry právě nová HD60 X. Ta je ideální pro monitory s vysokou obnovovací frekvencí nebo pokud chcete nahrávat z konzole.

Přečtěte si také: Hry na PlayStationu 5 budou hezčí: Přichází podpora VRR

HD60 X umožňuje přenášet obraz až ve FullHD 240FPS. Což je ideální pro kompetitivní hry a obzvlášť střílečky. Snížit se pak dá na 1440p 120 FPS nebo 4K 60. Takže je stále perfektně použitelná pro jakýkoliv typ obsahu. Při nahrávání bohužel karta naráží na limitace USB a můžete tak s HDR nahrávat maximálně ve 4K 30 nebo FullHD 60. Pokud jste ochotni obětovat HDR můžete ale dokonce nahrávat i ve 1440p 60.

Jediným nedostatkem, se kterým musíte počítat, je lehká odezva obrazu v nahrávacím softwaru, kterou z principu trpí všechny USB capture karty. Pokud ale budete používat passtrough a přepnete HDMI port jako byste to udělali normálně, žádnou odezvu nepocítíte.

Parametry jsou tedy na USB kartu tak dobré, jak to jen jde. Nejlepší částí HD60 X je ale už zmiňovaný software. 4K Capture Utility totiž neslouží jen jako nahrávací program, ale umožní vám si soubory i chytře organizovat. Při nahrávání můžete vaše klipy označovat příslušným tagem a specifikovat název hry. V záložce knihovny se pak dají právě podle těchto parametrů záběry třídit, popřípadě je lze i filtrovat podle délky, data, velikosti nebo formátu. Tohle je především věc, kterou oceníte, pokud nahráváte hodně. Například my v redakci takto můžeme třídit jednotlivé klipy podle toho, co se v nich děje, aby se nám pak dobře hledaly při střihu recenzí. Jde sice o nějakou práci navíc při nahrávání, ale následně při střihu si ušetříme bolestivé momenty, kdy potřebujeme najít ten jeden specifický moment a musíme kvůli němu projet hodiny záběrů. 

Další super věc, bez které bychom se dneska už v redakci prakticky neobešli, je zpětný záznam. Tedy funkce, která vám umožní se kdykoliv vrátit zpět v čase a danou část nahrát. To se hodí třeba když narazíme na nějaký bug ve hře, který chceme použít ve videu.

PODPORA VRR NEJEN PRO KONZOLE

Vzhledem k tomu, že se HD60 X zaměřuje na kompatibilitu s konzolemi, tak tady najdete také VRR a Freesync. Freesync už je trochu starší funkce, která je podporována AMD kartami, a tím pádem i konzolemi, ale VRR je čerstvá novinka, které vlastně většina stále nerozumí.

Zase tak složité to ale není. Je důležité vědět, že obě funkce mají za úkol eliminovat sekání obrazu. Váš počítač nebo konzole totiž posílá vyrenderované snímky nesynchronizovaně s monitorem a může se tak stát, že monitor zobrazí dva snímky – jeden v horní půlce obrazovky a druhý v dolní. Nejvíce se tento problém projevuje, když vaše snímky za sekundu skáčou mezi různými hodnotami a hra pak nemusí působit úplně plynule.

Naštěstí právě proto byl vytvořen V-Sync, který tento problém odstraňuje tím, že nutí grafický procesor pracovat stejnou rychlostí, jako se obnovuje displej monitoru. Toto řešení nicméně není perfektní, pokud máte nestabilní snímky za sekundu. A tak v roce 2013 přišla Nvidia s G-Syncem, který naopak nutí monitor pracovat na stejné frekvenci jako grafický procesor. Podobnou implementaci poté použilo i AMD se svým FreeSyncem.

Jenže tady už možná vidíte ten problém. Obě technologie jsou proprietární a váš monitor i grafika je tedy musí podporovat. A přesně proto přichází VRR. V zásadě jde o stejný princip, který používá G-Sync a FreeSync, nicméně VRR standard je výmyslem společnosti stojící za HDMI. Stačí tedy mít televizi nebo monitor podporující VRR a už nemusíte řešit, zda máte kartu od AMD nebo Nvidie.

To jsme ale trochu odběhli. To hlavní, co potřebuje vědět, je, že HD60 X podporuje VRR a je tedy ideální pro natáčení záběrů z konzolí. Xbox už funkci podporuje a PS5 v nadcházejících měsících dostane update, který VRR umožní také. Stejně tak umí karta upravovat obraz zvlášť pro diváky. Takže můžete například hrát v HDR, ale nahrávat v SDR, aby se barvy zobrazovaly správně. Nebo můžete streamovat na Twitch s web kamerou a různými grafickými prvky na obrazovce a zároveň si ukládat čistou kopii záznamu pomocí funkce Stream Link. Pokud však chcete, můžete samozřejmě obraz posílat nezpracovaný rovnou do vámi preferovaného softwaru jako třeba OBS nebo XSplit.

HD60 X je tedy karta, která se svými specifikacemi nejen vyrovná, ale v mnoha ohledech i předčí své konkurenty. Jako třeba Live Gamer Ultra od AverMedie. Kde ovšem jako vždy Elgato vyčnívá, je přehledný software se spoustou funkcí, které se navíc integrují se Stream Deckem. Jestli tedy hledáte USB nahrávací kartu ke konzoli nebo počítači, tuhle bychom vám rozhodně doporučili.

Více o Elgato HD60 X najdete zde.