

HARDWARE TEST
Několikrát do měsíceRecenzujeme a testujeme různá zařízení, herní periférie a nečekané gadgety. Zkoumáme nejen technologické novinky, ale celou řadu známých i méně známých produktů z IT světa.
Učinkují
NVIDIA RTX 5070 Ti - Grafická karta, která si snímky vymýšlí místo počítání!
Představování nových grafických karet má u mne vždy totožný průběh. První fáze nadšení. Z marketingových superlativů mám pocit že nic lepšího než co vidím na prezentaci prakticky nemůže existovat. Pak přichází druhá fáze, střízlivění. Ta nastává většinou když se ukáže cena vlajkových lodí a já zjistím, že ani zůstatková hodnota mého auta nebude stačit na pokrytí nákladů. Třetí fází je pak zamyšlení, kde je čas položení otázky, která trápí nás všechny: “Je čas na upgrade?”.
Odpověď na tuto otázku snad najdeme v průběhu tohoto videa. Jistě jste zaznamenali, že NVIDIA představila svou pětitisícovou řadu grafických karet postavenou na architektuře Blackwell. Její nejsilnější modely RTX 5090 a 5080 už mnohdy najdete zalistované v internetových obchodech, nicméně cenovka přesahující 40 či 70 tisíc korun je už pro většinu běžných hráčů jasná stopka. Proto jsme ale extrémně rádi, že nám se do rukou dostala karta MSI Ventus 3X 5070 Ti, která se bude prodávat přibližně kolem 23 tisíc korun. To už je částka, která se pro pohodlné hraní na dlouhé roky dopředu investovat dá.
Základním předpokladem pro moderní hry a hezké vizuální efekty je množství video paměti, zde se dostáváme na velmi příjemných 16 GB GDDR7, tedy stejně jako v případě RTX 5080. Obě karty jsou dokonce poháněny stejným čipem GB203 a jejich rozdíly jsou v podstatě jen v množství CUDA jader a v základním taktu. Konkrétně zde nalezneme 8960 jader oproti 10752 a boost frekvence se snižuje z 2,6 Ghz na 2,45 Ghz. Čistě teoreticky se tak výkon škrtí asi o 17%, nicméně cena by měla být nižší o 25%. Poměr ceny a výkonu tady jde jednoznačně ve prospěch RTX 5070 Ti.
DLSS? SAMOZŘEJMĚ.
Velkým lákadlem pětitisícové řady je samozřejmě podpora nové revize DLSS. O této technologii jsme v našich videích mluvili již hodněkrát a pokud vás to do detailu zajímá, jistě se na ně mrkněte. Ve zkratce je to proces, který díky umělé inteligenci umožňuje vykreslovat snímky her v nižším rozlišení a následně je roztáhnout na velikost vašeho monitoru a tím se dá uspořit mraky výkonu. Karty řady RTX 5000 podporují již 4. verzi DLSS, která oproti předchozím přináší novou funkci zvanou Multi frame generation. Předchozí verze DLSS umožňovala mezi dva vypočítané snímky vložit navíc jeden kompletně vygenerovaný a tím se plynulost hry měřená ve snímcích za vteřinu dokázala téměř zdvojnásobit. DLSS 4 tuto funkci povyšuje ještě o úroveň výš a dovoluje umělé inteligenci dopočítat až tři snímky, mezi dva reálné a tím znovu znásobit celkovou plynulost hry. Samozřejmě se jedná o falešné snímky, to nikdo nepopírá, jenže když je nelze rozeznat od reálných, tak proč je nevyužít.
Už předchozí verze DLSS dokázaly s množstvím snímků za vteřinu dělat divy a každý majitel 2K či 4K monitoru (QHD či UHD) ví, že bez některé z upscaling technologií se prakticky nedá fungovat. I když by jsme všichni byli rádi aby surový výkon grafických karet stoupal exponenciální rychlostí, tyto časy se už nevrátí a strojové učení nabírá na důležitosti. Počítejte se mnou, pokud si ve hře zapnete DLSS na úroveň performance, tak v podstatě 75% každého snímků zařizuje AI. Pokud k tomu připočteme multi frame gen, tak z pěti snímků jsou každé tři čistě znovu výplodem neuronové sítě. Po zprůměrování dojdete k číslu, že 10% toho co vidíte na obrazovce je surový výkon grafické karty a 90% je šikovné využití strojového učení. Z tohoto uvědomění mi spadla čelist.
Novou technologii jsem tak musel na vlastní kůži vyzkoušet. Nastavení multi-frame generation tak již dnes naleznete například Cyberpunku, Alanu Wakovi či v Hogwarts Legacy. Ve všech těchto hrách si dokonce můžete zvolit, jestli budete chtít vkládat snímek jeden, dva, nebo tři. Lehce neintuitivně se režimy jmenují 2x, 3x a 4x. Obrovským překvapením pro mne bylo, že i když jsem si záběry dával přes sebe, neobjevil jsem žádné vizuální artefakty nebo glitche. Nedokážu tak najít žádný rozumný důvod, proč si to nezapnout. Nvidia tvrdí, že algoritmus byl dokonce vylepšen i pro karty 4000 řady, které dovolují vkládat navíc jen jediný snímek. Problémy tak mohou nastat pouze v situaci, kdy zdrojových snímků není dostatek. Z mnou testovaných titulů jsem nejmenšího množství snímků na vysoké detaily dostal u Alana Wake 2, konkrétně 49 i to ovšem stačilo na to, abych na žádné problémy nenarazil.
Pro srovnání nárůstu výkonu jsem všechny tři hry vyzkoušel otestovat na stejné sestavě, ovšem s grafickou kartou RTX 4070. Mezigenerační nárůst výkonu se pohyboval mezi 25% až 35% procenty a to při porovnávání stejného množství vnořených snímků. Vím že lepší by bylo srovnávat s RTX 4070 Ti, tu jsem ovšem k dispozici neměl, očekával bych ale stále nárůst výkonu přes 15 procent.
Společně s grafickou kartou, jsem dostal k vyzkoušení i ochutnávku nových ovladačů s jednou zajímavou vychytávkou. Tou je funkce pro overriding, neboli přepsání nastavení hry. Díky tomu jsem tak dokázal například zprovoznit multi frame gen i v Dragon Age: The Veilguard, který od vývojářů ještě update s novým nastavením nedostal. Fungovalo to skvěle a já tak dostal 30 snímků navíc úplně zdarma. Snad tato funkce bude fungovat skutečně univerzálně.
Velkou předností nové generace je nárůst výkonu v oblasti v AI. Pokud se chystáte generovat vlastní AI obrázky například jak jsme zmiňovali ve videu věnovanému modelu NVIDIA Flux, můžete se těšit na výkon srovnatelný s RTX 4080. V testu celkového výkonu 3D Mark Steel Nomad se nám podařilo dostat výsledek krásných 5828 bodů, pokud by vám to přišlo málo, tak jen upozorním že číslo lehce brzdil procesor, naše testovací sestava je osazena procesorem AMD Ryzen 7 3800 X, který je na hraní perfektní ale protože byl uveden na trh v roce 2019, nemůžeme čekat že s ním trhneme rekordy.
Pojďme se teď společně vrátit k samotnému začátku videa. Pokládal jsem otázku, jestli už je čas na upgrade. Sám jsem škrt a tak vždy potřebuju vyhodnotit, jestli to co mám v plánu kupovat má skutečně dobrý poměr ceny a výkonu nebo ne. V domácí sestavě teď mám kartu RTX 3080 a ta už oproti dnes testované RTX 5070 Ti zaostává výkonově o třetinu a to prosím když neberu v úvahu generování snímků. Pokud tak doma máte některou z karet například dvoutisícové řady, nebo dodnes trápíte svou milovanou 1080, myslím že je skutečně čas na upgrade. V případě tří až čtyř tisícové řady už bude více záležet na konkrétním modelu, který doma máte a také jaká bude skutečná obchodní cena u nás. Předpokládám, že právě o tuto kartu bude mezi hráči značný zájem a tak problémy s dostupností mohou cenu lehce zvyšovat. Rozhodně se ovšem NVIDII povedlo přinést na trh velmi povedený kus techniky.