Společnost Perplexity, která si rychle získala pozornost díky svému přístupu k vyhledávání informací pomocí umělé inteligence, nedávno učinila poměrně překvapivé přiznání. Její generální ředitel, Aravind Srinivas, v rozhovoru pro podcast TBPN poodhalil skutečné a možná ne pro všechny očekávané motivace. Ty stojí za rozhodnutím firmy vyvíjet svůj vlastní webový prohlížeč nazvaný Comet.

Jeho vývoj firma oficiálně oznámila letos v únoru. Srinivas totiž poměrně otevřeně přiznal, že jedním z klíčových důvodů pro vytvoření vlastního prohlížeče je snaha společnosti získávat více uživatelských dat. A co je podstatné, získávat je i mimo samotnou hlavní aplikaci nebo webové rozhraní vyhledávače Perplexity. Hlavním cílem tohoto sběru dat je podle něj lépe porozumět uživatelům, jejich zvyklostem a chování na internetu.

Podle slov Srinavase chce firma využít veškerý takto získaný kontext k vytvoření kvalitnějších a podrobnějších uživatelských profilů. Profily by pak mohly sloužit mimo jiné k mnohem efektivnějšímu zobrazování cílené reklamy. Srinivas v rozhovoru zmínil konkrétně možnost zobrazovat relevantní reklamní sdělení v rámci tzv. Discover feedu, což je sekce s doporučeným obsahem na platformě Perplexity.

Obchodní přístup, tedy využití vlastního webového prohlížeče ke sběru uživatelských dat pro účely cílené reklamy a personalizace, samozřejmě velmi nápadně připomíná model technologického giganta Google se svým masivně rozšířeným prohlížečem Chrome.

Není přitom bez zajímavosti, že připravovaný prohlížeč Comet od Perplexity je technicky postaven na open-source projektu Chromium. To je softwarový základ vyvíjený právě společností Google, který využívá nejen Chrome, ale i mnoho dalších alternativních prohlížečů.