Magazín · Recenze · ve středu 9. 10. 2024 15:07
Nejnovější technologie za rozumnou cenu - MSI NVIDIA GeForce RTX 4060
Následující článek vznikl v rámci spolupráce s grafickou kartou MSI NVIDIA GeForce RTX 4060, kterou můžete nalézt v obchodě Smarty, připravujeme video, ve kterém budeme testovat počítačovou sestavu TIGO Gamer 4060, ve které se grafická karta také nachází.
Přemýšlíte nad novou grafickou kartou a nejste si jisti, kde za nejméně peněz dostanete nejvíce muziky? Při přemýšlení doporučujeme zvážit grafickou kartu MSI NVIDIA GeForce RTX 4060. Ta je sice v aktuální generaci grafických karet nejnižším modelem, ale při tom stále nabízí funkce, které předchozí modelové řady nemají, jako je například Frame generation. I bez něho si ovšem karta při hraní poradí dost slušně.
Většina hráčů dnes stále hraje pouze v rozlišení FullHD, na to se ale s MSI NVIDIA GeForce RTX 4060 vůbec nemusíte omezovat. Tato karta je totiž ideálním společníkem i pro hraní ve 2K. Všechny hry jsme tak spouštěli v nativním rozlišením monitoru, tedy 2560 na 1440 pixelů. Pro plynulejší hraní jsme ovšem všude používali upscalovací technologie aby se hra mohla počítat v nižším rozlišením. Assassin’s Creed Mirage běžel na vysoké detaily v krásných 76 snímcích za vteřinu. Hogwarts Legacy na Ultra nastavení běželo na nádherných 93 snímků a z modernějších her jsme zkoušeli například i Alan Wake 2 (85 snímků na střední detaily) a Star Wars Outlaws (74 snímků na vysoké detaily).
1440p, DLSS: Performance | FPS |
---|---|
Cyberpunk 2077 (high) | 50 |
Alan Wake 2 (medium) | 85 |
Hogwarts Legacy (ultra) | 93 |
Star Wars: Outlaws (high) | 74 |
U poslední zmiňované hry se ovšem ještě na chvilku zastavíme. Ačkoliv hra nesklidila takový úspěch, jako by jsme si přáli, nemůžeme opomenout snahu vývojářů nám hraní co nejvíce zpříjemnit moderními technologiemi. Jednou z nich je například již zmiňované Frame Generation, tedy vkládání dodatečných snímků mezi ty již vypočítané. Právě tato funkce dokáže se snímky za sekundu doslova zázraky. Bez grafických artefaktů tak prostým přepnutím tlačítka v nastavení můžeme v novém Star Wars zvednou snímky ze 74 až na 89. V Cyberpunku jsme se dokonce dostali dokonce i na dvojnásobek.
Nastavení DLSS | Quality | Balanced | Performance | Performance + Frame Generation |
---|---|---|---|---|
Star Wars Outlaws | 61 | 65 | 74 | 89 |
Cyberpunk 2077 | 40 | 48 | 50 | 111 |
Poslední vývoj technologie DLSS nevedl ovšem pouze ke zvýšení snímkové frekvence jako takové, ale prostor zůstal i pro zlepšení kvality. K tomu napomáhá zase technologie Ray Reconstruction. Určitě jste si někdy všimli, že ačkoliv raytracing ve hrách značně pomáhá s realistickým nasvícením scény, tak má mnohdy pár nepříjemných artefaktů, jako jsou třeba zvláštně rozmazané odrazy na vodních hladinách či lesklých površích. Počítat realistické odrazy je výpočetně neuvěřitelně náročné a tak si herní enginy dopomáhají tím, že se skutečně vypočítá obrazů pouze pár a ty zbylé se tak trochu náhodně šumem odhadnou. Ray Reconstruction nastupuje právě ve fázi onoho odhadu, tento AI algoritmus je totiž navržen tak, aby z dostupných dat simuloval odrazy věrněji a výsledek můžete vidět sami. Výsledné odrazy jsou mnohem ostřejší a výborné je i to, že takto razantní zlepšení kvality ani nestojí příliš mnoho výkonu navíc. Díky technologii RTX Dynamix Illumination totiž engine dokáže sám například i odhadnout, které světelné zdroje jsou pro výpočet vzhledu odrazové plochy nejvíce důležité a není tak nutné zahrnout do rovnice úplně všechny světla v místnosti.
Sám při stavění počítačů většinou razím filozofii, že není nezbytné kupovat vyloženě nejsilnější komponenty, ale že je dobré vybírat takové, aby podporovali nejnovější technologie. Přesně pro to považuji MSI NVIDIA GeForce RTX 4060 za kartu, kterou se rozhodně vyplatí nepřehlédnout.