„Otravují vás reklamy? Zaplaťte a zbavíte se jich napořád.“ Tento systém je obvyklou součástí zdarma dostupných mobilních her, které mnohdy mají ve zvyku zobrazovat takové množství reklam, že už se dá polemizovat, zda více času strávíte hraním nebo sledováním reklamních spotů. Plné inzercí jsou i sociální sítě, jejíž provozovatelé by se mohli chytnout téhož modelu výdělku. Alespoň v Evropě.

Podle listu The New York Times (citováno The Verge) společnost Meta, stojící za celosvětově populárními platformami Facebook, Instagram a WhatsApp, zvažuje, že evropským uživatelům poskytne možnost zaplatit si za odstranění reklam ve feedu. Údajně se má jednat o pokus, jak se vyhnout drobnohledu Evropské unie a jejím regulacím souvisejících s ochranou osobních údajů a reklamami.

Pro Metu jsou evropské státy celkově speciální záležitost. Zdejším pravidlům mnohdy dokonce přizpůsobuje své aplikace či jejich funkce na celosvětové úrovni. Nedávno kupříkladu společnost slíbila, že v reakci na Akt od digitálních službách umožní chronologické procházení obsahu ve formátech Reels a Stories.

Dalším příkladem, kdy Meta musela ustoupit, tentokrát však Aktu o digitálních trzích, je sociální síť Threads, která se od svého spuštění před necelými dvěma měsíci stále nedostala do evropských zemí. Co se pak týče samotných reklam, už dříve začala nabízet možnost odhlásit se z cílené reklamy.

Když se pak vrátíme zpět k onomu údajnému zpoplatnění možnosti vyhnout se reklamám kompletně, zatím není jasné, o jaké částce se uvnitř společnosti diskutuje. Stejně tak v současné době nelze s jistotou říct, že bude funkce někdy spuštěna.