Google v rámci svého blogového příspěvku ke dni bezpečnějšího internetu 8. 2. zveřejnil data směřující k jasnému závěru; tlačení uživatelů k lepšímu zabezpečení účtů funguje.

Technologický gigant už v minulém roce představil plány na povinné zavedení dvoufaktorové autentizace asi pro 150 milionů neaktivních uživatelů a 2 miliony tvůrců na jeho platformě YouTube. V příspěvku společnost ukazuje, že počty evidovaných útoků na tyto účty se po zavedení 2FA zmenšil o polovinu.

2FA, dvoufaktorová autentizace, spoléhá, jak už je zřejmé ze jména, na druhý faktor, tedy nejen uživatelské heslo. Tímto druhým faktorem může být fyzický klíč či kód v mobilu, dokud tedy nemá hacker váš telefon či fyzický USB klíč, do účtu se i se znalostí hesla nedostane. Třeba Microsoft navíc mluví i o úplném zbavení se hesel.

Není divu, že se Google uchyluje k rapidnějším krokům povinnosti využití 2FA, v roce 2018 lepší zabezpečení svého Gmailu využívalo méně než 10 % uživatelů. Společnost se tak postupně snaží funkci rozšířit mezi větší počet účtů, pomohla by jí ale větší uvědomělost.

Google totiž říká, že jedním z největších problémů je nedostatečná informovanost o benefitech lepšího zabezpečení účtů. Navíc někteří nesprávně funkci nastaví, a tak mohou mít problémy například v případě ztráty telefonu.

Ačkoli podpora dvoufaktorové verifikace je každým rokem širší, zájem uživatelů jí příliš nekopíruje. Podle dat dalších technologických obrů jsou totiž procenta takto ověřených účtů také malá. U Twitteru to v roce 2020 bylo jen 2,3 % a u Facebooku v roce 2021 kolem 4 %.