Kvůli soukromí uživatelů řada prohlížečů buď už blokuje nebo brzy začne blokovat soubory cookies třetích stran, které jsou používány pro personalizaci reklam. Současný způsob inzerce tak nutně potřebuje náhradu, a právě tu Google má.

Federated Learning of Cohorts (FLoC) vás místo přímého monitorování vašich návštěv na stránkách zařadí do skupiny uživatelů podle vaší prohlížečové historie. Reklamy tak nejsou zacílené individuálně, ale na skupiny s podobnými zájmy.

Technologie bude součástí otevřeného prohlížečového jádra, které kromě Chromu používá třeba Opera nebo Edge. Ti, kteří Chromium využívají, technologii ale implementovat nemusí, a podle jejich prohlášení ani nebudou.

Přečtěte si také: YouTube zvyšuje tlak na mobilní aplikace blokující reklamy

Safari na Chromiu neběží, k implementaci FLoC se jeden z vývojářů vyjádřil na Twitteru, a využití technologie od Googlu prakticky popřel.

Podobná prohlášení vydala i Opera a FireFox, kteří poukázali na to, že pod záminkou většího soukromí může naopak tato novinka uživatele učinit ještě zranitelnějšími.

O dost nejasněji se pak vyjádřil Microsoft. Vzhledem k tomu, že ale vyvíjí vlastní alternativu cookies třetích stran, tak nejspíš FLoC do Edge neimplementuje.

Není divu, že se prohlížeče FLoCu straní, dává do jejich rukou velkou zodpovědnost. Při špatné integraci můžou totiž uniknout velmi citlivá data. Je to zkrátka komplikovaná technologie, která anonymitu pouze slibuje.

Na webech Indiana, NerdFixu a Techfeedu je FLoC vypnutý, a to i když do jeho testování spadá asi jen půl procenta uživatelů Chromu.

Konec těchto cookies je někdy nazýván Cookiepocalypsou, nikdo totiž neví, jak bez nich budou inzerenti reklamy cílit na požadovanou skupinu lidí.

Ještě horší ale je, že tahle „Cookiepocalypsa“ už běží. Řada prohlížečů soubory cookies třetích stran blokuje, nebo se zavázala je blokovat v blízké budoucnosti.

Samotný Google Chrome se k jejich blokování zavázal do konce roku 2022. To je až moc brzo na to, aby stihla přijít plnohodnotná náhrada. Právě Chrome na trhu prohlížečů drží největší podíl.

V sázce je hodně. Bavíme se o odvětví, ve kterém se točí enormní množství peněz a v podstatě všechna naše internetová aktivita. Cookiepocalypsa je zkrátka velká věc.