Spolu s aktualizací umožňující rozšíření úložiště PS5 o další SSD vydala Sony také hardwarové požadavky, které by tyto disky měly splňovat. Klíčovými parametry jsou především minimální rychlost sekvenčního čtení 5500 MB/s a chlazení v podobě heatsinku.

Architekt PlayStationu 5 Mark Cerny na svém soukromém Twitter účtu doporučil WD_Black SN850 NVMe SSD, jehož cena se u 1TB verze pohybuje kolem pěti tisíc korun. U tohoto modelu se rychlost čtení dat udává 7000 MB/s, což je skoro o třetinu víc, než konzole vyžaduje. 

Co se ale stane, když naopak do konzole vložíte disk, který nedosahuje rychlosti udávané v hardwarových specifikacích? To se rozhodli otestovat redaktoři The Verge a Digital Foundry. Pro test jim posloužily disky ADATA XPG Gammix S50 Lite s rychlostí čtení 3900 MB/s a WD_Black SN750 SE 250 GB s rychlostí 3200 MB/s, což je o 58 % méně, než požaduje Sony. U druhého jmenovaného disku byl kromě nedostatečné rychlosti problém v tom, že nemá vlastní paměť cache a místo toho využívání HMB (Host Memory Buffer), což je ale konzole nepodporuje. Také postrádá heatsink, ale ten prostě tester dokoupil.

Přes nedostatečné parametry ale oba disky fungovaly a dalo by se říct, že i velmi dobře obstály. U testovaných her se načítání opožďovalo v porovnání s interním diskem většinou jen o zlomek sekundy, ve výjimečných případech byl levný disk dokonce rychlejší než ten interní. Největší rozdíl byl zaznamenán ve hře Ratchet and Clank: Rift Apart, která má největší nároky na disk. Při načítání z menu konzole do nabídky hry docházelo ke zpoždění o dvě sekundy v neprospěch WD_Black SN750 SE 250 GB.

HraInterní SSDWD SN750 SEADATA XPG Gammix S50 Lite
Ratchet and Clank (z menu PS5 do menu hry)00:07:0000:09:95netestováno
Control (načítání save)00:10:8000:10:75netestováno
Cyberpunk 2077 (načítání save)00:14:8700:13:50netestováno
Ratchet and Clank (z PS5 menu do hry - gameplay)00:14:00 netestováno00:15:00
Returnal (z PS5 menu do hry - gameplay)00:30:00netestováno00:31:00

Kopírování dat mezi interním a přidaným diskem je samostatnou kapitolou. Rychlost kopírování z interního disku na nainstalované SSD se lišilo nejen podle hry, ale i podle situace. „Při kopírování stovek gigabajtů hry Cyberpunk 2077 z interního disku na SN750 SE se doba přenosu pohybovala od 9 minut a 21 sekund až po 13 minut,“ podotýká redaktor Digital Foundry. Vůbec nejhůře si ale v tomto testu vedl interní disk konzole. Zatímco kopírování PS4 a PS5 verzí hry Final Fantasy VII Remake z interního disku na Sabrent Rocket, který splňuje doporučené požadavky Sony, zabral 2 minuty a 26 sekund, opačný proces, tedy přesun dat zpět na interní disk, trval téměř 13 minut. Sony zřejmě uměle omezila rychlost zápisu, shodují se oba weby. 

Nabízí se závěr, že je zbytečné investovat do rychlého SSD, když disk za pár tisícovek splní účel skoro stejně dobře. Jenže to, co platí dnes, nemusí být pravda za rok. Je dost možné, že se objeví hra s většími nároky na úložiště a tady už by levné SSD nemuselo stíhat. Ostatně i technický ředitel Insomniacu uvádí, že když testovali levné disky ve hře Ratchet and Clank, tak v pasážích, které jsou vůbec nejnáročnější na disk, docházelo až 15% zpomalení načítání. A to už je znát!