Brave se svým prohlížečem míří na uživatele, kteří se při brouzdání internetem bojí o své soukromí. Nabízí tak řadu bezpečnostních funkcí, aby nebyli na webech sledování. Společnost už delší dobu provozuje i vlastní vyhledávač Brave Search, jenž má prakticky stejnou cílovou skupinu. Nyní dostává užitečnou funkci, díky níž může konkurovat třeba Googlu.

Pokud se Googlu zeptáte na nějakou banální otázku, třeba „Co je to retardér?“, s nejvyšší pravděpodobností vám jako první výsledek vyhledávání zobrazí definici z Wikipedie anebo jiného webu (což je ale rozhodně méně časté). Podobnou funkci zvanou Summarizer nyní zavádí i Brave, abyste nemuseli zbytečně proklikávat několik internetových stránek, než se doberete k požadované odpovědi. Její hlavní klíčovou vlastností je, že ji pohání umělá inteligence.

Výsledkem tedy je, že namísto citování jednoho webu, jako to ostatně dělá Google, bude Brave Search schopen převzít informace z většího množství zdrojů a krátce je shrnout do odstavečku. Když k tomu nebude mít důvod, opět hlavně u krátkých a jednoduchých otázek, zdrojů více nepoužije, ale pakliže se třeba zeptáte na rozdíl mezi dvěma různými věcmi, je pravděpodobné, že bude čerpat z více webů. Fakta si navíc bude snadné ověřit, protože pod textovým souhrnem budou zdroje uvedeny.

„Na rozdíl od čistě generativního modelu umělé inteligence, který je náchylný k vypouštění nepodložených tvrzení, jsme naše velké jazykové modely (LLM) vycvičili ke zpracování informací z více zdrojů přítomných na webu. Výsledkem je stručnější a přesnější odpověď vyjádřena souvislým jazykem,“ popisuje Brave v blogovém příspěvku.

Zavedení nové funkce však nemá pouze jeden pozitivní důsledek. V popisu obsahu zobrazeného na jednotlivých webech, které vám vyhledávač najde, se nyní ukazují kvalitnější souhrny s relevantnějšími informacemi.

„Se dvaadvaceti miliony dotazů denně je Brave Search nejrychleji rostoucím vyhledávačem od dob Bingu. Poskytujeme nezávislé výsledky vyhledávání z našeho vlastního indexu webu a dnes [2. března, pozn. redakce] dále zlepšujeme relevanci těchto výsledků díky našemu Summarizeru poháněnému umělou inteligencí,“ prohlásil Josep M. Pujol, šéf divize zaměřené na vyhledávání ve společnosti Brave.

Právě Bing nedávno také zavedl podobnou funkci, která je součástí jeho nové záložky Chat, jež vznikla ve spolupráci s organizací OpenAI. Její cíl je prakticky stejný – poskytnout uživateli stručnou odpověď na otázku spolu se zdroji daných tvrzení.