Nedávno představený Apple Vision Pro, špičkový headset pro práci s virtuální, asistovanou nebo smíšenou realitou, si zaslouženě získal notnou dávku pozornosti. Disponuje totiž řadou perfektně vypadajících funkcí a vychytávek, kterými jednoznačně předhání konkurenci. Na povrch se ale začínají dostávat i zmínky o jeho nevýhodách. Patří mezi ně například malá bezpečnostní zóna.

Používání soupravy pro virtuální realitu vyžaduje dostatek volného prostoru v místnosti, kde zařízení používáte. Situace, kdy se necháte příliš unést a vrazíte do skříně nebo máchnutím ruky shodíte předmět ze stolu či parapetu, totiž nepatří zrovna k těm nejpříjemnějším. Apple si to pochopitelně uvědomuje, a tak je součástí softwaru visionOS i speciální bezpečnostní zóna, ze které když vyjdete, VR režim se vypne a místo něj se na displeje promítne to, co vidíte před sebou ve skutečném světě.

Podle oficiální dokumentace Applu a upozornění Hanse Karlssona, spoluzakladatele marketingové VR agentury Mimir, je tento prostor omezen na 10 x 10 stop, což je plocha 3 x 3 metry. V praxi to tedy znamená, že když se posunete dopředu, vzad nebo do stran o 1,5 metru, budete vyhozeni z VR režimu a dostanete přímý přenos z vlastního pokoje.

Funkce je s nejvyšší pravděpodobností dobře míněná, ale je zároveň velmi omezujících při hraní videoher nebo virtuálních fitness trénincích, které zkrátka delší pohyby do stran častokrát vyžadují.

„Při spuštění plně pohlcujícího zážitku definuje systém visionOS hranici systému, která sahá 1,5 metru od počáteční polohy hlavy osoby. Pokud se hlava osoby pohybuje mimo tuto zónu, systém automaticky zastaví pohlcující zážitek a znovu zapne externí video. Tato funkce je pomocníkem, který pomáhá zabránit tomu, aby se někdo srazil s objekty,“ stojí v Apple dokumentaci, jak upozornil server 9TO5Mac.