Apple se snaží držet si vizáž ochránce osobních údajů. Teprve minulý rok spustil funkci, která uživatelům umožňuje u aplikací třetích stran vypnout sběr analytických dat. To výrazně přitížilo třeba Facebooku, který na uživatelských datech a na nich založených personalizovaných reklamách vydělává.

V nastaveních tak najdete funkci, která přímo slibuje úplné vypnutí odesílání analytických dat. Teda, pokud se nebavíme o vlastních aplikacích Apple. Ty totiž podle nezávislého výzkumu Tommyho Myska a Talal Haj Bakry ze softwarové firmy Mysk analytická data sbírají, i když jim to zakážete.

Konkrétně výzkumníci testovali aplikace App Store, Apple Music, Apple TV, Books a Stocks. „Úroveň detailů je pro společnost jako Apple šokující,“ řekl Mysk serveru Gizmodo. Apple podle nich sbírá data prakticky o všem, co vás napadne. Data zahrnují vše, na co jste kliknuli, co jste hledali, které reklamy jste viděli, jak dlouho jste se na aplikaci v App Store koukali apod.

Co víc, data nejsou anonymizovaná. Společně s nimi váš telefon odešle i verzi operačního systému a především identifikační čísla telefonu, model či jakou používáte klávesnici. Asi není třeba dodávat, že tato data je možné jednoduše použít k profilování konkrétních uživatelů.

Odhlášení nebo vypnutí možností personalizace nesnížilo množství podrobných analytických údajů, které aplikace odesílala,“ uvedla firma Mysk. „Vypnul jsem všechny možné volby, tedy personalizované reklamy, personalizovaná doporučení a sdílení dat o používání a analýzy.“

Apple tak může vědět, které akcie sledujete, jak často to děláte či jaké v aplikaci Stocks sledujete zprávy. Ví také, které aplikace vyhledáváte nebo jak dlouho si každou určitou aplikaci v obchodě prohlížíte. Právě do App Store nedávno přibyly reklamy, které Apple dost možná sledováním pomáhá zefektivňovat.

Podle Applu se ale vlastně o trackování ani nejedná. Podle vlastní definice společnosti trackování znamená zaznamenávání dat z třetích stran nebo předávání vašich dat dalším firmám. Tahle definice se ale bohužel od té používané dost liší.

Experiment probíhal na iOS 14.6, chování aplikací na nových iPhonech je ale podle výzkumníků pravděpodobně stejné. I když Apple data sbírá, nevíme, jak s nimi dále nakládá, a k zacilování reklam je používat nemusí. To ale nic nemění na tom, že bez problému může, i když veškerý sběr analytických dat na svém iPhonu zakážete.