V dnešní době už prakticky neexistuje zařízení, které by v sobě nemělo nějakou formu dotykového displeje. Kromě nezpochybnitelného zjednodušení ovládání daného přístroje to s sebou přineslo i množství nevýhod. Mezi ty stále ještě patří určitá křehkost materiálu jako takového a s tím spojená nutnost případné výměny, ale hlavně extrémní tendence ke špinění. Prvnímu bodu se dá zejména v posledních letech poměrně dobře předejít. Kromě množství ochranného příslušenství nám to ulehčují i samotní výrobci, kteří osazují své výrobky displeji ze stále odolnějších materiálů.

Co se týče špíny, ani v dnešní době neexistuje dlouhodobé, a hlavně pohodlné řešení. Málokdo je tak pečlivý, že by své zařízení několikrát denně leštil hadříkem nebo stříkal různými čisticími spreji. Nejšpinavější jsou logicky zařízení denní potřeby, jako například telefony a tablety. Situace ale dost často není o moc lepší ani v automobilech. Zejména pokud v dotyčném voze pravidelně cestují děti, jejichž hlavním bodem zájmu je dost často právě displej palubního zábavního systému.

Minimálně poslední zmíněný problém se rozhodla vyřešit americká automobilka GM neboli General Motors. Firma si zaregistrovala patent na speciální samočisticí vrstvu, která by neměla zabraňovat špinění displeje, ale měla by být schopná dotyčné nečistoty sama efektivně odstraňovat.

Systém by měl pomocí diod vytvářet takzvané „agresivní pixely“ kromě toho bude displej ošetřen ještě speciálním fotokatalyzátorem, který umí absorbovat určité vlnové délky. Agresivní pixely v kombinaci s radiací běžně přítomnou ve slunečním záření aktivují fotokatalyzátor, čímž dojde k samotnému čištění. Celý proces může zapnout přímo řidič nebo ho může automobil praktikovat sám. Vše bude možné pouze pokud vůz stojí.

Systém by měl být kromě otisků prstů schopen odstranit prakticky vše, co se na displej ve voze může běžným použitím dostat, jako například různé zbytky jídla nebo i určité tekutiny. Pokud se firma rozhodne patent prakticky využít, tak se neplánuje zastavit pouze u obrazovek automobilů. V popisu samotného patentu jsou jako další oblasti využití zmíněny například billboardy nebo telefony. Využití se ale nabízí prakticky neomezené.

Nám nezbývá než doufat, že se systém podaří úspěšně vytvořit, ale také že bude komerčně úspěšný. Poté už nebude v cestě agresivních pixelů do naši kapes nic bránit.

Co říkáte? Také by vám tento vynález ušetřil spoustu problémů?