Sociální platforma X, dříve léta známá pod názvem Twitter, čelí další kontroverzi. Vícero uživatelů si začalo stěžovat na neoznačené reklamy, které se jim zobrazují ve feedu na domovské stránce. O skutečnosti mezi prvními informoval známý zpravodajský portál TechCrunch, který se o ní dozvěděl ze strany svých čtenářů a byl ji následně schopen potvrdit z vlastních zkušeností.

X některým propagovaným příspěvkům schovalo označení, že jde o reklamy. U některých z nich ale upozornění stále najdeme – dost možná proto, aby kompletní zmizení nevzbuzovalo příliš velké podezření.

Že se jedná o reklamy a ne pouhé příspěvky, které vám algoritmus doporučil na základě vaší aktivity, je snadné poznat po rozkliknutí nabídky s možnostmi interakce. Kromě klasických tlačítek typu skrýt nebo blokovat uživatele v ní totiž najdeme odkazy pro vyjádření nezájmu o reklamu nebo stránku s vysvětlením, proč se zobrazila zrovna tato reklama.

Sociální síť X manipulovala s označením reklam už v červenci, kdy odstranila poměrně výraznou značku informující o reklamě, která se nacházela pod příspěvkem, a místo ní nasadila do akce nevýrazný štítek, umístěný na stejné úrovni jako uživatelské jméno.

Podle Jeffreyho Chestera, výkonného ředitele Centra pro digitální demokracii, které se zabývá digitálními právy, soukromím a ochrannou spotřebitelů, by měla americká Federální obchodní komise (FTC) případ skrytých reklam vyšetřit. X by se totiž teoreticky mohlo dopouštět klamavých obchodních praktik.

„Kromě uložení pokut a dalších sankcí by měla [FTC] po společnosti X požadovat, aby zveřejnila veškeré údaje, které od svých uživatelů shromáždila ona nebo její reklamní partneři,“ doplnil pro TechCrunch.