Magazín · Novinky · v pondělí 11. 9. 2023 10:00
X uživatelům podstrkuje neoznačené reklamy. FTC by měla situaci prošetřit, míní expert
Sociální platforma X, dříve léta známá pod názvem Twitter, čelí další kontroverzi. Vícero uživatelů si začalo stěžovat na neoznačené reklamy, které se jim zobrazují ve feedu na domovské stránce. O skutečnosti mezi prvními informoval známý zpravodajský portál TechCrunch, který se o ní dozvěděl ze strany svých čtenářů a byl ji následně schopen potvrdit z vlastních zkušeností.
X některým propagovaným příspěvkům schovalo označení, že jde o reklamy. U některých z nich ale upozornění stále najdeme – dost možná proto, aby kompletní zmizení nevzbuzovalo příliš velké podezření.
Who was looking for screenshots of ads in the timeline not being labeled as ads in an open and shut FTC violation? pic.twitter.com/6C6zDKoV2Y
— You Gotta Give (@you_gotta_give) September 7, 2023
Že se jedná o reklamy a ne pouhé příspěvky, které vám algoritmus doporučil na základě vaší aktivity, je snadné poznat po rozkliknutí nabídky s možnostmi interakce. Kromě klasických tlačítek typu skrýt nebo blokovat uživatele v ní totiž najdeme odkazy pro vyjádření nezájmu o reklamu nebo stránku s vysvětlením, proč se zobrazila zrovna tato reklama.
Sociální síť X manipulovala s označením reklam už v červenci, kdy odstranila poměrně výraznou značku informující o reklamě, která se nacházela pod příspěvkem, a místo ní nasadila do akce nevýrazný štítek, umístěný na stejné úrovni jako uživatelské jméno.
Podle Jeffreyho Chestera, výkonného ředitele Centra pro digitální demokracii, které se zabývá digitálními právy, soukromím a ochrannou spotřebitelů, by měla americká Federální obchodní komise (FTC) případ skrytých reklam vyšetřit. X by se totiž teoreticky mohlo dopouštět klamavých obchodních praktik.
„Kromě uložení pokut a dalších sankcí by měla [FTC] po společnosti X požadovat, aby zveřejnila veškeré údaje, které od svých uživatelů shromáždila ona nebo její reklamní partneři,“ doplnil pro TechCrunch.
Zdroj: Pixabay / MrJayWSnapchat zavádí opatření proti spojení mladistvých s neznámými osobami