Magazín · Novinky · v sobotu 16. 9. 2023 07:00
TikTok dostal mastnou pokutu za špatné nakládání s daty dětí
Oblíbená sociální platforma pro sdílení krátkých videí TikTok čelí další kontroverzi. Služba, která je vlastněná čínskou společností ByteDance, dostala pokutu ve výši 345 milionů eur (v přepočtu skoro 8,5 miliard korun) za nevhodné nakládání s daty dětských uživatelů v zemích Evropské unie.
Do TikToku se neustále registrují noví a noví uživatelé, přičemž podstatná část z nich jsou právě děti a teenageři. Formát krátkých a rychlých videí přitahuje dnešní generaci daleko více než standardní delší obsah, který můžeme znát třeba z YouTube.
Tomuto trendu se přizpůsobují nejen inzerenti, ale také samotní provozovatelé sociálních sítí. Instagram a Facebook se snaží co nejvíc orientovat na Reels, zatímco YouTube neustále vymýšlí nové strategie pro maximální zvýšení efektivity svých Shorts.
TikTok měl podle irského Komisaře pro ochranu údajů (DPC) mezi 31. červencem a 31. srpnem roku 2020 porušit několik nařízení Evropské unie souvisejících s ochranou soukromí. Agentura Reuters poznamenává, že jde o první případ, kdy byla TikTok potrestán právě tímto úřadem.
DPC ve své zprávě jako pochybení uvádí, že TikTok v základu nastavoval profily dětí jako veřejné, a tudíž si mohl každý prohlédnout jejich nahraný obsah. To představuje velké riziko zejména pro uživatele mladší 13 let, kteří se na platformu dostali obejitím kontroly věku. TikTok dle orgánu také selhal v poskytnutí transparentních údajů mladistvým uživatelům.
Reuters píše, že TikTok s pokutou nesouhlasí, zejména má problém s její výší. Většina výtek je navíc podle provozovatele platformy irelevantní v důsledku opatření, která byla zavedena před zahájením šetření DPC v září roku 2021. V pátek společnost uvedla, že plánuje nadále vylepšovat její možnosti pro ochranu soukromí, aby vyjasnila rozdíly mezi veřejnými a soukromými účty. Druhá možnost pak má být předem nastavená všem novým uživatelům ve věku 16–17 let.
Zdroj: Unsplash / Souvik BanerjeeInstagram plánuje prodloužit Reels, aby konkuroval TikToku a YouTube