Když Elon Musk prohlásil o Modelu S, že nejde o vůz, ale o sofistikovaný počítač na kolech, asi netušil, že jej někteří majitelé vezmou za slovo a budou pomocí tohoto „počítače“ těžit kryptoměny. Americký zpravodajský web CNBC vydal příběh kutila jménem Siraj Raval, který využívá baterii svého vozu Tesla Model 3 k těžbě kryptoměn. 

V kufru auta je rig sestávající z pěti grafických karet, které jsou napojeny na baterii elektromobilu. Těžební software běží na počítači Mac Mini M1 zapojeném přes měnič napětí do autozásuvky. Denně těží až dvacet hodin a vydělá si od 400 do 800 dolarů (8 600 kč až 17 200 Kč) měsíčně, záleží na aktuálním kurzu kryptoměny Ethereum. Náklady na nabíjení vozu se prý pohybují mezi 30 až 60 dolary měsíčně (650 Kč až 1300 Kč).

Jeho snem je, že si na sebe auto vydělá. Když nebude řídit, bude buďto těžit kryptoměny nebo využívat vůz jako robotaxi. Plán na provozování automatické taxi služby, díky které majitelé vozů značky Tesla budou moci vydělávat peníze, vyřkl Elon Musk už v roce 2019, ale od té doby se projekt nijak nepřiblížil realizaci. Zatím jde tedy jen o utopickou vizi. 

Siraj Raval není zdaleka prvním člověkem, kterého napadlo využít elektromobil k těžbě kryptoměn. Objevily se i pokusy, které uplatnily GPU zabudované ve voze. Chris Alessi, který se živí prodejem elektromobilů, zkoušel v roce 2018 pomocí vozu Tesla Model S těžit Bitcoin. Za 60 hodin vytěžil zhruba 10 dolarů v Bitcoinech. Dneska, odhaduje, by to byl tak dolar nebo dva. V té době měl navíc nárok na bezplatné nabíjení, takže šlo o čistý zisk.

O tom, zda se těžba kryptoměn pomocí elektromobilu vyplatí, rozhoduje několik faktorů. Cena vybavení, hodnota kryptoměn, ale především cena elektřiny. Je také potřeba započítat opotřebení vozu a baterie, jejíž výměna není zrovna levná. „Proč byste vystavovali auto za 40 až 100 tisíc dolarů takovému opotřebení,“ ptá se Alessi.