Amerického výrobce letadel Boeing není třeba představovat. Pokud jste někdy letěli například na dovolenou, je velká šance, že jste letěli jeho legendárním modelem 737. Tento letoun je zároveň nejprodávanějším typem civilního letadla na světě, ke konci roku 2022 bylo dodáno 11 264 kusů. Proto málokoho překvapila zpráva, že společnost začala s vývojem nové generace ekologických letadel. To, co ale překvapením bylo, je partner, kterého si společnost pro tento projekt vybrala. Je jím vesmírná agentura NASA.

Kromě letectví a kosmonautiky se toto známé jméno dlouhodobě věnuje také monitorování klimatu. Právě data z posledního zmíněného oboru chce Boeing využít pří vývoji letounů. NASA disponuje velmi pokročilými systémy pro sledování počasí nebo stavu hladiny vody. Přesná znalost těchto hodnot je pro letectví velmi důležitá.

Tento letoun nebude prvním, na kterém se vesmírná agentura podílela. V minulosti byla podepsána pod plně elektrickým letounem X-57 Maxwell nebo velmi specificky vypadajícím nákladním letounem Super Gruppy.

Sama agentura tvrdí, že pokud jste někdy letěli letadlem, byli jste obklopeni technologiemi NASA. Nejznámějším vynálezem z dílny NASA jsou winglety neboli ohnuté konce křídel, které značně snižují vibrace, čímž je snížena spotřeba paliva a let se stává bezpečnějším.

Hlavním poznávacím znakem nového letounu bude nová koncepce křídel (viz úvodní obrázek), která budou mnohem užší než ta používaná dnes. Umístěna budou v horní části trupu, zatímco v současnosti je nejběžnější umístění v jeho spodní části. Společně s nasazením úspornějších a výkonnějších motorů by měla klesnout spotřeba paliva ve srovnání se současnými letouny až o 30 procent. Poslední eko-novinkou bude nasazení speciálních podpěr (opět lze vidět na úvodním obrázku), které mají zvyšovat vztlak a tím zkracovat plochu potřebnou pro vzlet.

Takto řešená křídla ale vyžadují velmi pevný trup. Jeho vytvoření bez nadměrného navýšení váhy je největší výzvou, kterou obě firmy pří vývoji řeší. První prototyp byl vyroben už v roce 2019. Ještě ale zabere několik let, než budou zakomponovány všechny potřebné technologie, a letoun se dostane do běžného provozu. To je taká jeden z hlavních rozdílů oproti ostatním experimentálním projektům.

Tento letoun je od začátku zamýšlen jako dopravní prostředek pro běžného cestovatele. Obě společnosti si od projektu slibují revoluci v každodenním civilním letectví. První testovací let by měl proběhnout v roce 2028 s dodávkami prvním zákazníkům v roce 2030.