Miliardové vize Elona Muska se opět střetávají s realitou. Sliby o výrobě robotaxi Cybercab kadencí deseti sekund na kus nebo roční produkci miliardy robotů Optimus, určených k hlídání zločinců, působí téměř jako sci-fi. Přesto mu investoři i za tyto plány nedávno znovu potvrdili obří platový balíček v hodnotě desítek miliard dolarů.

Nejkontrovernější slib ze čtvrtečního setkání akcionářů se týkal autonomního řízení. Ačkoliv Tesla svůj asistenční systém nazývá plně autonomním, v současnosti je certifikován pouze na úrovni 2. To v praxi znamená, že vůz sice zvládne zatáčet či měnit pruhy, ale řidič musí neustále sledovat provoz a být připraven okamžitě převzít řízení. Stále jde o technologii vyžadující plnou pozornost.

I přes toto zásadní omezení Musk prohlásil, že firma během měsíce či dvou povolí režim, který popsal jako plně autonomní. Zmínil dokonce možnost psát zprávy během jízdy, což by odpovídalo skoku minimálně na úroveň 4. Zcela přitom pominul, jakým způsobem hodlá tento krok projednat s regulačními orgány v USA či Evropě, které takový upgrade prozatím nepovolují.

Podobně ambiciózní plány se týkají i dedikovaného robotaxi Cybercab. Výroba futuristického vozu, který postrádá jakékoliv tradiční ovládací prvky jako volant, pedály či zrcátka, má údajně začít v dubnu 2026. Výrobní proces má být revoluční, bližší spíše produkci spotřební elektroniky než automobilů, s cílem dosáhnout neuvěřitelné kadence jedné jednotky za deset sekund.

Skeptici si přišli na své také u tématu létajícího auta, které Musk nedávno propagoval. Původně slibované technologické demo bylo odloženo na 1. dubna 2026. Datum, které nápadně připomíná aprílový žert, na důvěryhodnosti celého slibu příliš nepřidalo.