Majitelé Facebooku oznámili koupi Nizozemského startupu Luxexcel, který vyvíjí chytré brýlové čočky. Nově získané know-how chce gigant z Kalifornie využít k dalšímu vylepšování svých AR produktů. Obě firmy spolupracovaly už před samotnou akvizicí například na projektu AR brýlí Aria. Samotná hodnota obchodu nebyla ani jednou stranou zveřejněna.

Luxexcel je poměrně mladá společnost. Založena byla v roce 2009 a podnikání začala jako výrobce brýlových čoček na předpis. Až v nedávné době se začala orientovat na odvětví SMART a rozšířené reality. Nutno říct, že velmi úspěšně. V roce 2021 navázala spolupráci se společností WaveOptics což je výrobce displejů, který byl později téhož roku odkoupen Snapchatem za skoro 11,3 miliardy korun. Snapchat jejich technologii zakomponoval do svých chytrých brýlí.

Akvizice ze strany Mety přišla v době, kdy firma čelí problémům prakticky ze všech stran. Počínaje věčným tématem v podobě nakládání s osobními údaji až po kritiku nadměrných investic právě do oblasti rozšířené reality. Jen za rok 2022 byla divize Reality Labs, zabývající se právě AR, ve ztrátě v přepočtu skoro 200 miliard korun. Firma předpovídá, že se ztráta rok od roku bude ještě navyšovat. Takto obrovské „vyhazování peněz“ se logicky muselo na společnosti podepsat. V Říjnu téhož roku společnost propustila 11 000 zaměstnanců. V Metě tak musí být někdo velmi přesvědčen, že se tyto investice v hodně vzdálené budoucnosti vyplatí. Pokud ne, tak by firma mohla mít ještě větší problémy než dnes. Pokud ano, tak se jedná o vizionářství a odhodlanost na úrovni Steva Jobse.

Každopádně o tomto tématu rozhodně neslyšíme naposledy. Co myslíte vy? Mají takto extrémní investice dlouhodobý smysl?