Pokud byste si chtěli otevřít vlastní obchod s mobilními aplikacemi, s nímž byste to mysleli opravdu vážně, v současné době by vás nečekala zrovna procházka růžovým sadem. Provozovat něco takového pro zařízení s iOS je de facto nemožné a na Androidu, přestože lze stahovat aplikace z jiného zdroje, než je nativní Google Play, by na vás rovněž čekaly určité nástrahy. Uživatelům se například zobrazuje poměrně děsivé varování, když chtějí nainstalovat appku mimo oficiální obchod.

Asi je vám tedy jasné, že na současném trhu není moc prostoru pro další technologické giganty, kteří by si rádi vlastní obchody vytvořili. Naštěstí pro ně, v zemích EU začne následující rok na jaře platit takzvaný Akt o digitálních trzích, v jehož důsledku budou muset společnosti Apple a Google otevřít své systémy, aby do nich šlo bez jakýchkoliv obstrukcí instalovat aplikace z jiných než oficiálních zdrojů.

Této příležitosti hodlá využít i Meta, provozovatel populárních sociálních sítí. Jak informoval server The Verge, společnost má v plánu umožnit stahování aplikací přímo přes reklamy uvnitř Facebooku. Prvně by novinku ráda zpopularizovala na zařízeních s Androidem a vývojářům aplikací slibuje, že by z Facebooku mohli mít ve finále více stáhnutí než z Google Play, a to právě díky reklamám. Zpočátku si navíc firma nebude brát podíl z nákupů v aplikacích, takže si tvůrci budou moci svobodně zvolit, jaké platební metody budou uživatelům nabízet.

„Vždy jsme se zajímali o pomoc vývojářům v distribuci jejich aplikací a nové možnosti by do této oblasti přinesly soutěživost. Vývojáři si zaslouží více způsobů, jak jednoduše dostat své aplikace k lidem, kteří o ně stojí,“ uvedl pro The Verge mluvčí společnosti Meta Tom Channick.

Podobné, ne-li dokonce vyšší ambice než Meta, má i Microsoft. Ten již delší dobu pokukuje po vlastním obchodě s mobilními hrami, který by vzniknul pod brandem Xboxu. Redmondský softwarový gigant rovněž hodlá využít Aktu o digitálních trzích, jak jsme vás samostatně informovali zde.