O pozitivním vlivu sportu nebo obecně pohybu na zdraví a kondici člověka není pochyb. Jaký vliv má ale sportování na psychiku člověka? To se pokusil zjistit výzkum společnosti Asics. Známý výrobce běžecké obuvi a oblečení má k moderním technologiím blízko, v roce 2016 přidal do svého portfolia populární běžeckou aplikaci Runkeeper.

EEG ČELENKA

K výzkumu ovšem nevyužil svou aplikaci, nýbrž zařízení jménem Emotiv Epoc+. Výstřední čelenka je osazena elektrodami pro měření EEG signálu v mozku. Naměřená data následně putují do mobilu nebo počítače, kde jsou dále zpracovávána. Zařízení se využívá k ovládání aplikací nebo i strojů, jako jsou jednoduché drony nebo různé hry pro trénink mozku, nebo k analýze kognitivního výkonu. Některé společnosti pomocí Emotiv sledují vlivu prostředí na produktivitu a spokojenost zaměstnanců.

Společnost Asics zařízení uplatnila nezvykle při sledování vlivu sportování na psychiku. EEG čelenky rozdala mezi tři profesionální sportovce a šest rekreačních sportovců, tedy normálních lidí, kteří sportují aspoň 150 minut týdne. Účastníci nejprve nosili Emotiv v klidovém režimu, aby měla čelenka data s čím porovnat, a posléze 20 minut po každém sportovním výkonu. Výsledky měření poukazují na velmi pozitivní vliv rekreačního sportování na psychiku, ale i produktivitu.

Výsledky měření:

  • 18% zlepšení schopnosti relaxovat
  • 28% pokles ukvapených rozhodnutí
  • 29% zlepšení odolnosti vůči stresu
  • 58% pokles míry kognitivního stresu, jehož symptomy jsou zapomínání, úzkost a neorganizovanost
  • 26% zrychlení zpracování dat v mozku
  • 21% zlepšení paměti

VÝZKUM NEBO REKLAMA

Nejvýraznější hodnoty byly zaznamenány u sportovců z řad amatérů. Profesionálové už jsou na aktivní pohyb příliš navyklí. Zajímavostí také je, že lidé, kteří běhají ve skupinkách, měli lepší hodnoty než běžci solitéři.

Ačkoliv výzkum řídil vědec z londýnské King‘s College, výsledky je nutné brát s rezervou. Vzorek testovaných subjektů byl příliš malý na to, aby se naměřená data dala zobecnit, a navíc zadavatelem je firma, která chce především prodat víc běžeckých bot. Jedním z výstupů studie je také běžecká výzva aplikace Runkeeper s názvem Move With the Sun, která má lidi motivovat k tomu, aby si šli zaběhat.