Ať už je vám 12, 30 nebo 60, určitě znáte GIF. Je to název tak dobře spojený s internetovou kulturou, že vlastně spoustě lidí už ani nedochází, že je jde jen o speciální typ obrázku. Neříkám vám to však jen tak. Pokud trochu sledujete dění ve světě, možná jste zaregistrovali, že nedávno, konkrétně 14. března, zemřel ve svých 75 letech právě tvůrce GIFu Stephen Wilhite. A i když už GIFy dávno neslouží svému původnímu účelu, stále je většina z nás používá na denní bázi. Pojďme se tedy při této smutné události podívat na GIF zblízka. Projdeme si vše od jeho založení, po moderní využití, alternativy a vlastně i to, jak funguje.

ANIMACE NEBYLA PRVOTNÍM ZÁMĚREM

GIF byl vytvořen v červnu roku 1987 společností CompuServe. V čele projektu byl právě Steve Wilhite a snažil se vytvořit formát, který by umožňoval lidem na tenkrát ještě opravdu brzkém internetu stahovat obrázky rychleji. Jednou z konkurencí byl PCX formát, který byl však mnohem méně efektivní a právě GIF ho a jiné podobné alternativy úspěšně nahradil. 

V GIFu můžete použít až 256 různých barev. Dnes se to sice nezdá jako moc, ale tenkrát bylo úložiště mnohem drahocennější. Nejen kvůli malým diskům, ale především protože byl internet ještě opravdu pomalý. GIF měl tedy sloužit především jako efektivní způsob, jak ukládat obrázky. Funkce animací, tedy možnost mít v GIFu více rychle měnících se obrázků, byla jen maličkost navíc.

ŠÍLENÉ WEBOVÉ STRÁNKY

Jenže právě animace nakonec GIF zpopularizovaly vůbec nejvíce. Tenkrát totiž webové stránky nebyly tak pěkné a čisté jako dnes a nemohli jste si je v perfektní a profesionální podobě pár kliknutími založit. Tenkrát se především experimentovalo a webové stránky tak vypadaly často absolutně šíleně. Když lidé nevěděli, čím vyplnit prázdné místo, dali tam animovaný text nebo obrázek. A právě díky své skvělé kompatibilitě a malé velikosti byly těmito obrázky GIFy.

Není tak divu, že rychle vznikly firmy, které se vytvářením GIFů zabývaly. Jednou z těch nejznámějších byla Animation Factory. Mohli jste tam najít cokoliv – medvěda s prasetem, kteří grilují burgery, klokana otáčející glóbus, George Washingtona jedoucího na koni s americkou vlajkou a samozřejmě Kermita na jednokolce. Prostě tam bylo všechno a lidé za to rádi platili. I dnes Animation Factory stále existuje, ale málokdo ji asi využívá. Přišla doba, kdy internet začal dospívat, lidé zjistili, že je dobré rozložení stránek trochu unifikovat, odstranit nepotřebné elementy a udělat je pro návštěvníky přehlednější.

GIF tak z webového designu z velké části vymizel. Nemůže za to však pouze modernizace webových stránek. Faktem je i to, že je tento formát ve spoustě ohledech dnes už zastaralý. Byly vymyšleny lepší metody, jak přenést obrázky k uživatelům a navíc je internet dnes už rychlejší, a tak není problém případně stahovat větší soubory.

MODERNÍ ALTERNATIVY

Najdeme tak spoustu alternativ, které nabízí mnohem větší paletu barev či více úrovní průhlednosti a přitom si zachovávají podporu animací. Například WebP je méně náročné na výkon a umožňuje používat ztrátovou kompresi, kdy se některé méně důležité informace ztrácejí. Další možností je i pomalu se rozšiřující APNG, neboli animované PNG, které má zase výhodu malé velikosti. Pokud používáte třeba samolepky na Discordu, možná víte, že podporují právě formát APNG, zatímco GIF tam nenahrajete.

Dosud jsme mluvili o rastrových formátech, tedy typech souborů, které zapisují barevnou hodnotu každého bodu (neboli pixelu) v obrázku. Skvělou alternativou jsou však také vektorové formáty. Ty naopak fungují na principu vykreslování tvarů. V souboru jsou tedy zapsány body, přímky a křivky pomocí kódu. Výhodou je, že můžete zmenšovat a zvětšovat tyto obrázky bez ztráty kvality a křivky se dají docela snadno upravovat, případně animovat. Nevýhodou je, že křivkami nemůžete zapsat složité obrázky, takže se nehodí na ukládání fotek. Naopak jsou však ideální pro jednoduché animace na stránkách. Takže pokud někde uvidíte například animované logo, nějaké abstraktní vlnící se tvary nebo jednoduché ilustrace, nejspíše nejde o GIF, ale o vektorovou grafiku ve formátu SVG rozhýbaného pomocí skriptů. Rychle však roste i popularita nového formátu Lottie, který umožňuje vektory animovat velmi jednoduše.

GIF MÁ STÁLE SVÉ MÍSTO

Nemusíte se ale bát. GIF má na internetu stále svoje místo. Naopak by se dalo říct, že je jeho využít dnes ještě větší a lepší. Vzhledem k tomu, že je nejstarší, má totiž i nejlepší kompatibilitu a funguje v jakémkoliv prohlížeči. Stal se z něj tedy skvělý způsob, jak předat svoji náladu a emoce ostatním. V prakticky každé chatovací aplikaci dnes najdete jednoduchý způsob, jak vyhledat přesně ten GIF, který potřebujete. Ať už jde o něčí náhodný záběr nebo o klip z filmu. Některé společnosti, jako třeba GIPHY, dokonce prozkoumávají způsoby, jak by se daly v partnerství s filmovými studii propagovat nové filmy a seriály právě pomocí GIFů. Sami už dobrovolně totiž v konverzacích používáme právě naše oblíbené klipy. Dávalo by tak smysl, aby společnosti využívaly tento formát jako reklamu a vyskakovaly by nám scénky z nových seriálů například mezi navrhovanými GIFy v naší oblíbené chatovací aplikaci.

Přečtěte si také: Tvůrce GIFu Stephen Wilhite minulý týden zemřel

Ať už se tedy objeví jakkoliv dobré alternativy, zdá se, že GIF v dohledné době nezmizí. Stal se nedílnou součástí internetové kultury a dokud někdo nepřevede všechny ty vtipné obrázky do jiného formátu, asi se nikdo z nás své sbírky oblíbených GIFů nevzdá. Nám tak nezbývá než poděkovat Stephenovi Wilhitovi, který se svým týmem v CompuServe tuto legendární součást internetu vytvořil a doufáme, že s námi GIFy ještě nějakou chvíli zůstanou.