Debata o dostatečné velikosti videopaměti pro moderní hraní se vede již několik let. Nyní se však zdá, že hráči dospěli k jednoznačnému verdiktu a hlasují svými peněženkami. Tvrdá data z německého maloobchodního řetězce Mindfactory, který transparentně zobrazuje počty prodaných kusů, odhalují drtivou preferenci pro grafické karty s vyšší kapacitou VRAM a téměř úplné ignorování 8GB modelů.

Trend je nejlépe vidět na prodejích nových karet střední třídy. V případě Nvidie se modelu GeForce RTX 5060 Ti s 16 GB paměti prodalo přibližně 1700 kusů, zatímco jeho 8GB verze si našla jen něco málo přes 100 zákazníků. Jde tedy o šestnáctinásobný rozdíl v prodejích, který nelze přehlédnout.

V táboře společnosti AMD je situace ještě dramatičtější. Jejich konkurenční model, Radeon RX 9060 XT, se ve své 16GB variantě prodává dokonce třicetkrát lépe než 8GB verze. Nejedná se tak o problém jedné značky, ale o celkový sentiment na trhu, který se staví proti kartám s nedostatečnou pamětí pro budoucí hraní.

Moderní hry jsou stále náročnější, a to zejména při použití textur ve vysokém rozlišení nebo při zapnutém ray tracingu. Navíc i upscalingové technologie jako DLSS a FSR, ačkoliv zvyšují snímkovou frekvenci, často vyžadují více VRAM pro svůj běh.