V reakci na dezinformace šířených na sociálních sítích pomocí zavádějících vizuálních obsahů Google představil nové nástroje pro poskytování kontextových informací o obrázcích. Cílem technologického giganta je zabránit šíření falešných informací. Uživatelé nyní mohou prozkoumat historii obrázku, metadat a kontext jeho použití na různých webech. Nová funkce „O tomto obrázku“ (z angl. About this image) je nyní dostupná pro anglicky mluvící uživatele po celém světě.

Díky těmto nástrojům mohou uživatelé zjistit, kdy vyhledávač Google obrázek poprvé zaznamenal, a také získat představu o tom, jak se obrázek popisoval na jiných místech. Pokud je to možné, uživatelé mohou také vidět metadata, včetně informací o tom, zda byl obrázek vytvořen pomocí umělé inteligence.

Společnost Google také oznámila nový nástroj pro novináře a factcheckery, kteří mohou nahrávat nebo kopírovat URL obrázků pro další analýzu prostřednictvím FaceCheck Claim Search API. Společnost tak experimentuje s AI, který pomáhá popisovat zdroje obrázků.

S rostoucím využitím generativního AI pro vytváření obrázků se i některé společnosti, jako je například Adobe, snaží vyvinout nástroje pro ověřování pravosti obrázků.

Nárůst bezpečnostních opatření dost možná souvisí s nátlakem politiků, jenž začal sílit poté, co se ze strany veřejnosti začaly hlasitěji ozývat obavy týkající se možností AI. V červenci se například sešlo sedm hlavních představitelů v oblasti výzkumu umělé inteligence a Bidenově administrativě se zavázalo k usměrnění dalšího vývoje, aby byl bezpečný a zodpovědný.