Magazín · Novinky · v pondělí 25. 4. 2022 14:30
Google, Meta a další jsou nuceni vysvětlit fungování algoritmů
V sobotu ráno 23. 4. po dlouhých hodinách jednání se lídři v Bruselu dohodli na rozšíření balíčku aktu o digitálních službách. Například Google a Meta budou muset vysvětlit, jak fungují jejich algoritmy.
Pokud společnosti pohybující se v oblasti online služeb chtějí nadále provozovat své služby v Evropské unii bez následků, musí respektovat nové povinnosti, které EU vyžaduje. Mluvíme o rychlejším mazání nelegálního obsahu a produktů. Dále, jak jsme již zmínili, společnosti budou muset vysvětlit svým uživatelům, jak fungují jejich algoritmy. Zákon zahrnuje striktnější zákrok k šíření dezinformací. Pokud tato nová pravidla nedodrží, společnostem hrozí pokuty až 6 % z jejich ročního obratu.
„Akt o digitálních službách aktualizuje základní pravidla pro všechny online služby dostupné v Evropské unii,” uvedla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v prohlášení. „Přináší to praktický účinek v zásadě, že co je nezákonné offline, by mělo být nezákonné i online. S větší velikostí přichází větší zodpovědnost těchto digitálních platforem.”
Evropská komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová, stojící v čele technologické regulace, řekla, že tento krok „zajistí, že platformy budou odpovědné za možný risk, který může zasahovat do společnosti a obyvatel.”
Zdroj: Engadget„Meta je extrémistická,” ale WhatsApp v Rusku problém není
Přestože legislativa platí pouze pro občany Evropské unie, účinek těchto zákonů zcela určitě přesáhne její hranice. Nadnárodní společnosti na poli technologií nyní mají poměrně přísné měřítko nasazené od Evropské unie, s nímž ale mohou efektivně kontrolovat obsah na svých platformách v jiných zemích mimo Evropskou unii.
Závěrečnou zprávu balíčku pravidel v Bruselu zatím sepisují. Evropský parlament a Evropská komise prozatím naznačily několik bodů, které bude zpráva obsahovat:
- Cílené reklamy založené na náboženství, sexuální orientaci nebo etnicitě jednotlivců budou zakázány. Reklamy také nesmí být cílené na menšiny.
- Temný vzorec, neboli matoucí či zavádějící uživatelské rozhraní speciálně vytvořený k navádění ke konkrétním volbám, bude zakázán.
- Velké platformy jako Facebook budou muset jejich algoritmy ztransparentnit. K tomu zpráva dodává, že uživatelé by měli mít možnost si zvolit řazení obsahu bez profilového algoritmu. Například pro Instagram by to znamenalo chronologické řazení příspěvků.
- Hostingové služby a internetové platformy jasně vysvětlí důvody, které směřovaly ke smazání nelegálního obsah. K tomu se váže udělení možnosti uživatelům k odvolání. Nutno poznamenat, DSA nedefinuje nelegální obsah. To už nechává na členských státech a jejich zákonech.
- Největší online platformy zpřístupní klíčová data výzkumníkům pro účely získání přehledu o vývoji rizik v prostoru internetu.
- Online tržiště musí udržovat základní informace o obchodnících na jejich platformě pro vysledování obchodů s nelegálními produkty a službami.
- Velké platformy také musí vyvinout a implementovat nové strategie na vypořádání se s dezinformacemi v době krize (například v aktuálně probíhající válce na Ukrajině).
Určitě vás zajímá, kdy budou zmíněná obsáhlá pravidla uvedena v platnost. Jsou dvě možnosti, buďto po 15 měsících po schválení aktualizace zákona, anebo později od 1. 1. 2024.