Soubory cookies bývají zvlášť v posledních letech často skloňovány v souvislosti s udržením soukromí na internetu. Jsou totiž využívány k tomu, aby vás reklamní společnosti sledovaly po internetu, a tak vám mohly nabízet co nejrelevantnější reklamu.

Jednou z těchto společností je i Google, který stojí za vůbec nejpoužívanějším počítačovým prohlížečem Chrome. Na něm proto moc restrikcí týkajících se cookies nenajdete. O jejich eliminaci se naopak snaží menší prohlížeče, které nejsou na příjmech z reklamy závislé.

Firefox je právě takovým prohlížečem. Teď chce na soukromí uživatel myslet ještě více. Novinka se jmenuje totální ochrana proti cookies a omezuje možnost webových stránek číst cookie soubory vytvořené třetími stranami, většinou reklamními společnostmi.

Cookies zajišťují i to, abyste se při každém navrácení na stránku nemuseli znovu přihlašovat, proto s nimi úplně skoncovat nelze. Firefox místo toho tvoří jakési „zavařovací sklenice“ pro každou stránku. Ta tak může číst pouze soubory, které sama vytvořila, a nikdo vás nemůže sledovat napříč weby.

Obavy ze soukromí na internetu jsou jistě odůvodněné. Už několik skandálu postihlo třeba velkého prodejce reklam Metu (dříve Facebook). Ta soukromá data prodávala. S cookies třetích stran skončí i Google Chrome, jen je současné datum stanoveno až na rok 2023.