Leden přinese do evropského digitálního prostoru zásadní změnu. Uživatelé sociálních sítí Facebook a Instagram narazí na nové dialogové okno s výběrem. Meta nabídne efektivní volbu mezi dvěma režimy bezplatného používání.

První variantou zůstává klasický model, kdy souhlasíte se sdílením všech údajů výměnou za plně personalizované reklamy. Druhou, novou možností, je režim s omezeným sdílením dat. Zde se inzerce bude řídit spíše kontextem toho, co právě sledujete, než vaší dlouhodobou historií a chováním mimo aplikaci.

Rozhodnutí přichází po měsících právních tahanic. Evropská komise dala jasně najevo, že nutit lidi platit za ochranu soukromí je v rozporu s principy unijního práva. Společnost sice v minulosti zkoušela snížit cenu předplatného za verzi bez reklam, ale ani to regulátory neobměkčilo.

Zájem o placené verze sociálních sítí byl navíc mizivý. Jeden z manažerů Mety dříve v tomto roce přiznal, že o předplatné bez reklam projevilo zájem jen minimum uživatelů. Většina lidí chce používat sítě zdarma, ale zároveň jim vadí pocit, že je algoritmus neustále sleduje. Nová funkce tak cílí přesně na tuto skupinu, která tvoří drtivou většinu evropské populace.

Mluvčí společnosti v prohlášení zdůraznil důležitost cílené inzerce pro ekonomiku starého kontinentu. Loňská data ukazují, že reklamy na platformách Mety byly spojeny s ekonomickou aktivitou v hodnotě 213 miliard eur (přes 5 bilionů Kč) a podporovaly téměř jeden a půl milionu pracovních míst.