Magazín · Novinky · v pondělí 18. 10. 2021 11:01
Dbrand končí s bočnicemi pro PS5. Sony přirovnává k teroristům
Už krátce po uvedení PlayStationu 5 do prodeje začali první podnikavci nabízet barevné „bočnice“ pro tuto konzoli. Poptávka byla velká a není se čemu divit, PS5 se vyrábí pouze v jedné barevné variantě, a ne každému se do obýváku nebo herního doupěte bílá konzole hodí. Výměna bočních plátů je navíc velice jednoduchá, není potřeba žádného nářadí, protože pláty jednoduše odchlípnete. Jenže Sony řekla ne a výrobcům začaly chodit dopisy od právníků. Výroba a prodej náhradních bočnic je podle názoru Sony porušením práv duševního vlastnictví.
Zdroj: platestation5.comNeoficiální bočnice pro PS5 musí být stáhnuty z prodeje
Většina výrobců zareagovala okamžitým stažením zboží z prodeje. Pak se ale stalo něco nečekaného. V únoru letošního roku začala náhradní bočnice nabízet společnost Dbrand. Na našem trhu sice nemá zastoupení, ale jedná se o renomovaného výrobce polepů pro mobilní telefony. V roce 2018 se dokonce Dbrand dostal do TOP 10 nejrychleji rostoucích firem v Kanadě. Název společnosti můžete znát třeba z YouTube kanálů Linus Tech Tips nebo MKBHD, které často sponzoruje. I to potvrzuje, že se nejedná o nějakou malou firmičku.
Únorové představení kolekce bočnic Darkplates pro PlayStation 5 od Dbrandu doprovázelo rýpnutí do podoby konzole, která je prý „monumentálním úspěchem v oblasti mizerného designu“ a výzva směrem k Sony: „Klidně si nás zažalujte.“
Právníci Sony si sice dali načas, ale nakonec skutečně zaslali Dbrandu příkaz k zastavení protiprávní činnosti, což je v americkém právním systému jakýsi předvoj žaloby. Firma Dbrand překvapivě zareagovala odstraněním bočnic Darkplates z nabídky, zároveň ale zveřejnila rozsáhlý příspěvek na Redditu, kde dosti nevybíravým způsobem polemizuje s právními názory Sony.
Společnosti Sony podle zveřejněného dokumentu vadí nejen, že Dbrand vyrábí a prodává bočnice, ale také to, že na plátu je logo PS a vzor údajně připomínající geometrické tvary na tlačítkách konzole, které jsou rovněž obchodními známkami. O co jde? Na plátech od Dbrandu je skutečně vzor. Skládá se z hlavy robota, lebky se zkříženými hnáty, symbolu radioaktivity a ze znaku iluminátů, jenže Sony v tom vidí trojúhelník, kolečko, čtverec a křížek. „Jak je dop… možný, že jim nevadí Hra na oliheň?“ zlobí se zástupce Dbrandu. Seriálový hit Netflixu má kolečko, trojúhelník a čtverec přímo ve svém logu.
Dbrand je toho názoru, že spotřebitelé mají právo upravovat si hardware podle libosti. „Představte si, že si koupíte zbrusu nový Ford F-150 a někdo do vás zezadu nabourá. Dojedete domů, na internetu si objednáte náhradní díl, za pár dní vám dorazí a váš ford je jako nový. Možná je i lepší, protože jste si mohli zvolit barvu, kterou automobilka Ford přímo nenabízí. Hlavním sdělením příběhu, pokud vám to uniklo, je, že Ford výrobce náhradních dílů nezažaloval,“ srovnává Dbrand.
Podle kanadské firmy je skutečný důvod pro zaslání dopisu něco úplně jiného. Buďto někoho z managementu Sony naštval drzý marketing anebo – a to je podle Dbrandu pravděpodobnější – Sony se chystá na uvedení vlastních náhradnících bočnic pro svou konzoli. Tuto teorii prý potvrzuje i nedávné uvedení tmavých ovladačů DualSense a headsetu PULSE 3D. „Rozhodli jsme se, že se podřídíme požadavkům teroristů… aspoň prozatím,“ uzavírá Dbrand své peprné vyjádření.