Společnost AMD na veletrhu Computex uspořádala prezentaci věnovanou své nové technologii a prozradila, že FidelityFX Super Resolution (zkráceně FSR) bude k dispozici od 22. 6. letošního roku. Technologie by měla zvýšit výkon a kvalitu obrazu v podporovaných hrách nejen na počítačích, ale také nové generaci konzolí.

Supersampling představuje velký rozdíl mezi grafickými kartami AMD a konkurenční Nvidií. DLSS (Deep Learning Super Sampling) od Nvidie využívá neuronové sítě k rekonstrukci obrazu ve vyšší kvalitě z nižších rozlišení v reálném čase. To umožňuje hrát hry s plynulejší snímkovou frekvencí bez snížení kvality obrazu. DLSS byla zavedena na trh v roce 2018 s řadou GeForce RTX 20 a od té doby zvýšila výkon i podporu. DLSS nyní využívá více než 50 her a funkci brzy dostanou i hry Red Dead Redemption 2 a Rainbow Six Siege.

AMD FidelityFX Super Resolution bude podporovat čtyři úrovně škálovatelnosti a jedná se o open-source technologii. To znamená, že bude fungovat i na grafických kartách Nvidie, včetně modelů řady 10, které nepodporují DLSS. AMD dokonce tvrdí, že u testu hry Godfall s GTX 1060 došlo v kvalitním režimu k nárustu výkonu o 41 % - snímková frekvence vzrostla z 27 na 38 fps.

Přečtěte si také: Ray Tracing na mobilu? Samsung se spojil s AMD

Hlavní test probíhal na Radeonu RX 6800 XT. Na této grafické kartě byla spuštěna akce Godfall s vysokým nastavením grafické kvality a ray tracingem. V režimu výkonu hra běžela při 150 snímcích za sekundu, což je obrovský nárůst oproti nativnímu výsledku vykreslování při 49 snímcích za sekundu. V režimech Vyvážení, Kvality a Ultra bylo dosaženo 124 fps, 99 fps a 78 fps.

Podle Evana Wolbacha z Dead Drop Studios, které vytvořilo Outbreak: Endless Nightmares, bude mít Super Resolution obrovský dopad, a to proto, že u konzolí současné generace je náročné dosáhnout rozlišení 4K. Ano, i Xbox Series X/S a PlayStation 5 budou novou technologii AMD podporovat.

„Zaměřit se na 4K jako nativní rozlišení je extrémně náročně, a to i na tomto super špičkovém hardwaru. Mít k dispozici mechanismy, které umožní rekonstruovat snímek a zajistit, aby vypadal prakticky stejně jako nativní 4K, a přitom zaplatit mnohem nižší náklady na výkon, bude mít obrovský význam,“ uvedl.

Přečtěte si také: Nvidia přestavila novou herní vlajkovou loď: GeForce RTX 3080 Ti

„Díky těmto úsporám se můžete více soustředit na zlepšení kvality grafiky, částice atd. a přitom stále sklízet téměř všechny výhody, které přináší obraz v nativním 4K. Je to opravdu vzrušující technologie a nemohou se dočkat, až ji budu moci používat,“ dodal Wolbach.

Na další informace o výkonu FSR si musíme ještě počkat. Snad AMD nebude dlouho otálet, když má být technologie za tři týdny dostupná. Už dnes víme, že FSR mají mimo jiné podpory tituly The Riftbreaker, Microsoft Flight Simulator, DiRT 5, Resident Evil Village a Far Cry 6.

JAK FUNGUJE DLSS?

Co všechno dnes ovládá umělá inteligence? Možná to nevnímáte, ale A.I. je stále schopnější. Za poslední dva roky jsme díky ní ušli jako lidstvo velký krok kupředu, až se jí celá řada lidí dokonce začala bát.

Díky neuronové síti lidé mohou trénovat takzvané modely teoreticky na cokoliv. NVIDIA si řekla, že zkusí vytrénovat své grafické karty, aby doslova odhadovaly obraz ve vysokém rozlišení. A světe, div se. Ono to vyšlo!