Když Microsoft v září minulého roku představil vedle konzole Xbox Series X také model S, spoustu lidí tím zaskočil. Argumentace výrobce přitom dává dokonalý smysl: konzole Xbox Series S je určena pro hráče, co nemají 4K televizi. Méně nároční uživatelé tak nemusí platit za výkon, který by ani nevyužili.

Xbox Series XXbox Series S
ProcesorZen 2, 8-core, 3.8 GHzZen 2, 8-core, 3.8 GHz
GPUAMD RDNA 2, 12 teraflops, 1.8 GHzAMD RDNA 2, 4 teraflops, 1.6 GHz
RAM16 GB10 GB
Rozlišení4K, 60 FPS (max 8K, 120 FPS)1440p, 60 FPS (max 1440p, 120 FPS)

První tituly tuto tezi podpořily. Například hra Assassin’s Creed: Valhalla, která vyšla s optimalizací pro novou generaci konzolí, běžela na Series S s frame ratem 60 FPS. Postupem času se ale začaly vycházet hry, u kterých měl Xbox Series S problémy. Resident Evil: Village z dubna se při zapnutém ray tracingu propadal pod 30 FPS. Ústupky museli kvůli výkonu Series S dělat také vývojáři z Codemasters. Aby nový ročník jejich formulí jel plynule při 60 FPS, bylo potřeba snížit rozlišení na 1080p. 

To ale není nic proti tomu, co zažívají na Xbox Series S hráči FIFA 22. Fóra na stránkách EA a na Redditu jsou plná stížnosti na „rozmazaný obraz“. Úroveň grafiky je tak mizerná, že nelze ani přečíst čísla na dresech fotbalistů. Hráči podezírají EA Sports, že udávané rozlišení 1080p a 1440p je ve skutečnosti upscalovaných 720p a že hra také postrádá technologii vyhlazování hran. „Zkoušel jsem rozlišení 1080p i 1440p, ale výsledek je stejný. Zubaté okraje, hra vypadá jako upscale z 720p a při pohybu je obraz velmi rozmazaný. Nevím, jestli je to mým monitorem, ale je to příšerné a bolí mě z toho oči,“ stěžuje si hráč ve vláknu na diskuzním fóru, které obsahuje již přes 1400 komentářů. Komunitní manažer EA slíbil, že situaci prošetří. Další nedostatky se projevily také u her No Man’s Sky, Control a eFootball 2020, i když v posledním jmenovaném případě by se dalo argumentovat, že tato hra má problémy na všech platformách. 

Podle prominentního webu Tom’s Guide, který vydal varování před nákupem konzole Xbox Series S, se v budoucnu může situace ještě zhoršit. „Aktuálně se nacházíme v přechodném období, kdy se hry vyvíjejí nejen pro nový Xbox, ale i pro Xbox One. To se ale brzy změní,“ vysvětluje redaktor. Jakmile začnou vycházet hry exkluzívně pro next-gen konzole, které posunou hranice grafiky, tak se podobné problémy budou podle Tom‘s Guide ještě stupňovat.

Své obavy vyjádřili v minulosti i někteří vývojáři. Podle hlavního programátora enginu z id Software Billyho Khana je rozdíl ve výkonu konzolí X a S tak velký, že se prostě nedá zcela vykompenzovat snížením rozlišení hry. Ve stejném duchu komentovali výkon konzole také lidé z Remedy a 4A Games.

A co čeští majitelé konzole Xbox Series S? Jaké jsou vaše zkušenosti? Běží hry podle vašich představ, nebo jste zaznamenali problémy?