O nedostatku čipů již neslýcháme tak často, jako v minulosti. To ale rozhodně neznamená, že se stále nejedná o celosvětový problém. S tímto souhlasí i Pat Gelsinger, generální ředitel Intelu. Důležité nástroje k výrobě čipů prý nejsou snadno dostupné, což se projevuje na dostupnosti moderních technologií, včetně procesorů, grafických karet a konzolí PlayStation 5 a Xbox Series X/S.

Podle Gelsingera je zřejmé, že „čipová krize“ potrvá déle, než se čekalo. Klidně až do roku 2024. Intel slíbil, že do konce roku 2024 získá vedoucí postavení v oblasti výkonu procesoru, konkurence v podobě AMD si však poslední dobou vede velice dobře a s příchodem architektury Zen 4 by Intel mohl dlouhodobě prohrávat, pokud by s tím něco okamžitě neudělal.

Intel vytvořil plán, který zahrnuje převzetí stroje nové generace pro extrémní ultrafialovou litografii od společnosti ASML. Díky této hračce za 150 milionů dolarů bude jednodušší soustředit ultrafialové světlo a vyleptávat vzory obvodů na destičky.

Dnes se v čipech nachází miliardy tranzistorů a toto číslo se postupně zvyšuje. Litografické stroje tak musí být schopny vytvořit vzory o šířce zlomku lidského vlasu, jen tak totiž pomohou slévárnám vyrábět špičkové čipy.

Intel buduje v Arizoně dvě nové továrny a přenáší tak obchodní model zdokonalený společností TSMC do USA. To ještě ale neznamená, že tchajwanská společnost nebude konkurentem. Staví totiž v Arizoně vlastní továrnu, která bude do roku 2024 vyrábět 5 nm čipy.