Fenomén „přenosného hraní“ zažíval největší rozmach před lety. Snad každý známe někoho, kdo vlastnil konzoli PS Vita nebo nějaký produkt tohoto typu od Nintenda. Tyto dvě firmy byly také prakticky od začátku jedinými skutečně úspěšnými výrobci v tomto segmentu. Jak rychle však popularita těchto zařízení přišla, tak i odešla. Ale pouze na chvíli.

V současnosti se v oboru snaží prosadit daleko více společností s velmi nadějnými produkty. Přístup je ale jiný než při prvních pokusech před lety. Současná zařízení jsou spíše multimediální centra nežli zařízení zaměřená pouze na hraní.

Nejvíce mediální pozornosti na sebe v posledních týdnech strhla opět Sony, která podle všeho chystá vlastní handheld zaměřený na hraní přes Remote Play. Už dlouho tu ale máme Nintendo a jeho Switch nebo také Valve se svým Steam Deckem. Poté se na vlně popularity chtěla pochopitelně svézt i řada menších výrobců. Základní myšlenka zařízení je ale vždy velmi podobná.

Velkým problémem u těchto zařízení, a to bez ohledu na výrobce, je určitá uživatelská složitost. V tomto ohledu se snaží angažovat Microsoft. Ten sice nikdy nepřestavil fyzické zařízení tohoto typu, ale značně upravil svůj operační systém, který si díky tomu může licencovat velkému množství výrobců. Což by kromě získání dalších zákazníků mělo zajistit i lehčí práci uživatelům, kteří jsou zvyklí na plnohodnotné Windows.

Z pravidelně pořádané interní akce Hackathon, kde zaměstnanci prezentují své nápady, unikla série velmi zajímavých materiálů, které představují zatím oficiálně neuvedenou „kapesní“ verzi Windows 11. Kromě samotného systému je ve videu viditelný také speciální herní launcher.

Není jasné, kdo vlastně video vydal, ani kdo ho namlouvá. Velmi dobře v něm jsou ale popsány problémy, které plynuly z dosavadního používání plnohodnotného systému na malém dotykovém displeji nebo na zařízení ovládaném jinak než klávesnicí a myší.

Z videa je samozřejmě znatelná velmi brzká fáze projektu spojená se spoustou problémů. Důležité je také zdůraznit, že i když by si většina hráčů přála, aby se tato verze Windows dostala na trh, tak to v žádném případě není jisté. Projekty prezentované na interních setkáních vývojářů jsou většinou spíše tréninkovými cvičeními a ukázkami nápadů než projekty s komerčním záměrem.

Překvapení je ale ve hře vždy. Pokud by se tento systém na trh skutečně dostal, rozhodně by to mohlo přispět k dalšímu rozšíření těchto jak konstrukčně, tak co se specifikací týče zajímavých zařízení.

Mají tyto produkty smysl? Nebo se jedná, jako již mnohokrát o slepou vývojovou větev? Dejte nám vědět do komentářů!