Reklamy prošly od vzniku počítačů a internetu neuvěřitelnou změnou. Od klasických billboardů a reklamních letáků jsme se dostali k personalizovaným reklamám, které se adaptují podle toho, co vyhledáváme a jaké programy používáme. Narušují prostor přímo v našich aplikacích a neustále nám vyskakují, i když nechceme. A teď se nebavíme jen o klasických reklamách, na které narazíme v prohlížeči. Mluvíme i o propagování produktů a updatů přímo v operačním systému. Jako to dělá Apple, Google nebo Microsoft. Právě o Microsoftu si dnes k příležitosti nedávné kontroverze, ohledně reklam přímo ve Windows 11, povíme. Než se však dostaneme k aktuálnímu tématu, rádi bychom se podívali zpět a prošli si všechny možné šílenosti, které Microsoft v průběhu své existence vyzkoušel.

INTERNET EXPLORER A MICROSOFT EDGE

A začněme s tou jedinou, nenahraditelnou, legendární – programem Internet Explorer. Microsoft ohledně něj čelí kontroverzím snad ode dne, kdy spatřil světlo světa. Už tehdy (v roce 1995) totiž k jeho popularizaci využíval monopol operačního systému Windows. Soudní spory se začaly objevovat už koncem devadesátých let, kdy Microsoft chtěl, aby výrobci počítačů předinstalovávali verzi právě s Internet Explorerem.

Soudní reakce tehdy přišla přímo ze Spojených států, na svět už ale tehdy přicházely Windows 98, a tak spor nikam nevedl. Předinstalace, kterou máme dnes za samozřejmou, ale nějakou dobu nebyla. Mezi lety 2009 a 2014 zasáhla totiž Evropská unie, která po tuto dobu po společnosti vyžadovala, aby se na preferovaný prohlížeč systém při instalaci zeptal.

Od roku 2014 jsme na tom však tak, jak jsme. S novým zařízením s Windows se většina z nás po prohlížeči Edge vrhá jako první, aby okamžitě nainstalovala jiný prohlížeč, který si reálně vybereme. Microsoft si je tohoto jednorázového využití svého prohlížeče vědom, a tak se jej pochopitelně snaží přeměnit v pravidelné užívání.

V Microsoft Edge se tak objevily hlášky, které vyloženě odrazují uživatele od instalace Google Chrome. První doporučení od Microsoftu můžeme najít už při vyhledání pojmu „Google Chrome“ v prohlížeči Edge. Společnost si pro nás přichystala speciální textový banner.

NENÍ POTŘEBA STAHOVAT NOVÝ INTERNETOVÝ PROHLÍŽEČ. MICROSOFT DOPORUČUJE VYUŽÍVAT EDGE KVŮLI RYCHLOSTI, BEZPEČÍ A MODERNÍM WEBOVÝM ZÁŽITKŮM, KTERÉ VÁM MOHOU UŠETŘIT ČAS I PENÍZE.

MICROSOFT

To ale není jediná hláška, která vás při stahování Chromu může potkat. Microsoft třeba mluvil o konkurentovi jako díle z roku 2008, nebo o Edgy jakožto Chromu s přidanou bezpečností přicházející se značkou Microsoft.

Edge se ale Microsoft snaží protlačit i jinými způsoby. Jedním z takových případů je systémová funkce lupy, která vždy využívá Microsoft Edge. Právě na zmíněnou funkci existovala možnost obejít ji a nastavit, aby se po hledání lupou otevřel jiný prohlížeč než jen ten od Microsoftu. Implementovat ji měl v plánu například Firefox.

Záplatování možnosti této volby v testovací verzi Windows 11 se prvotně zdálo spíše jako chyba než jako úmysl. Microsoft ale záměr potvrdil. Prý se jedná o jednu z přímých komunikací mezi Windows a uživatelem, která není designovaná k tomu, aby byla přesměrována. Nicméně řeknu vám, že pokaždé, když omylem přes lupu otevřu Edge, tak mám chuť do něčeho praštit.

Abychom ale na Microsoft jen nekydali špínu. Společnost se s Edgem snaží pohnout a dělat svůj prohlížeč rychlejší a přívětivější. Právě tohle nepříjemné vnucování to ale nejspíš nevykompenzuje.

UPGRADE NA WINDOWS 10

Podobně nám Microsoft vnucoval i Windows 10. Všichni víme, že se osmá verze Windows úplně nepovedla, a sedmičky už v té době byly zastaralé, a tak dávalo smysl, že nám bude WIndows 10 v operačních systémech neustále nabízen. Přesto to ale zvládl Microsoft posunout do tak otravné úrovně, že se dokonce zpětně omlouval.

Na hlavním panelu totiž pravidelně vyskakovalo okno s připomínkou upgradování zdarma. To by ještě nebylo tak strašné, dělá to i macOS, ale způsob, jakým Microsoft toto okno implementoval, byla opravdu síla. Malé okénko totiž existovalo jako samostatná aplikace, kterou bylo opravdu těžké odstranit. A když už se vám to povedlo, aplikace se znovu nainstalovala spolu s dalším bezpečnostním updatem.

Později byl dokonce pozměněn instalační program pro Windows 10, aby nešlo stahování zastavit, pokud jste okno jen zavřeli klasickým křížkem vpravo nahoře. Což předtím k přerušení stačilo. Opravdovou instalaci jste sice stále museli zahájit ručně, ale spousta uživatelů kvůli této nenápadné změně na pozadí stahovala velké ISO soubory bez jejich vědomí. Navíc touto změnou Microsoft zcela porušil své vlastní designové směrnice.

Kvůli tomuto násilnému propagování Windows 10 se Microsoft dostal do mnoha soudních sporů a dokonce finančně odškodnil ženu, která se prý kvůli zkažené aktualizaci nemohla několik dní dostat na počítač. Pravdivost jejího příběhu je už ale pochybná.

REKLAMY V PRŮZKUMNÍKU SOUBORŮ?

Teď, když víte, jak daleko je Microsoft schopný zajít, vám bude dávat mnohem větší smysl právě aktualita, kvůli které jsme toto téma vůbec načali. Společnost totiž ve Windows 11 testuje změny v průzkumníku souborů, tedy v základní aplikaci, pomocí které procházíte vaše složky a soubory. Pozitivní zprávou je, že se snad konečně v průzkumníku dočkáme záložek, podobných těm v prohlížeči, tou negativní zprávou je, že se objevila nová propagační lišta.

Jde o proužek pod cestou složky. Zatím jde o reklamu z první strany, tudíž na jiný produkt od Microsoftu. Tím je Microsoft Editor, který podle reklamy umožňuje „psát sebevědomě napříč dokumenty, emailem a na webu s pokročilou nabídkou návrhů psaní.” Vedle tohoto textu je také tlačítko „Zjistit více“, které vás následně na produkt odkáže.

Ano, uznáváme, že jde o maličkost, která se navíc zatím týká pouze mála lidí používající Preview verzi. Je to však místo, kde by se v budoucnu klidně mohly objevovat reklamy podle aktuálně otevřených složek, takže bychom dost možná mohli vidět upozornění ve stylu...

„Á vy máte na ploše Zoom? Nechcete si vyzkoušet již předinstalované Microsoft Teams pro lepší zážitek? Óóó, všimli jsme si, že jste lokálně uložili soubory pro Google Docs, s naším produktem Microsoft Word vám půjde psaní dvakrát rychleji!“

No anebo by se zde klidně mohly objevovat reklamy třetích stran. Podobně jako v prohlížeči. I když to je dost nepravděpodobné.

ZÁVĚR

Samozřejmě Microsoft není jediný, kdo používá podobné praktiky. Ať už se podíváme na Android od Googlu či iOS a macOS od Applu, všude najdeme nějaké případy agresivního a otravného marketingu. My však agresivní nebudeme a jenom vás slušně poprosíme, abyste nám třeba dali do komentářů vědět, jaký operační systém používáte. A pokud vás podobná témata zajímají, můžete rovnou zamířit na naše další téma, ve kterém se bavíme o umělém zpomalování telefonů.