Začátkem poslední třetiny ledna jsme vás informovali o poklesu globálních dodávek smartphonů. Podle agentury Canalys bylo ve čtvrtém kvartálu loňského roku prodáno o 17 % méně telefonů, celkový meziroční pokles byl pak zhruba 11%. Zásadní příčnou byla slabší poptávka po střední a nižší třídě.

Toto de facto potvrzuje nová analýza společnosti Counterpoint, která hlásí, že se loni slušně dařilo špičkovým telefonům. Vůbec poprvé se jim navíc podařilo převzít více než 50 % celého výdělku trhu. Stejně tak byla vyšší třída úspěšná i v počtu celkových dodávek, kde konečně překonala 20% hranici.

Loni Apple dokázal, že je schopen rozšiřovat své produkty mezi zákazníky i během ekonomické krize. Přestože cena iPhonů neustále roste a roste, Applu se podařilo prodat o 6 % smartphonů více než v roce 2021. Z grafu lze navíc krásně vidět, že cupertinský gigant zabírá tři čtvrtiny všech high-end telefonů na planetě.

Procentuálně daleko úspěšnější než Apple však byli výrobci Honor a Google. První zmíněný se meziročně posunul o 110 %, zatímco ten druhý, který je stále ještě znám převážně pro svá softwarová řešení, zažil 118% nárůst. Zelená čísla těsně unikla Samsungu, jehož počet dodávek se propadl o 5 %, avšak daleko hůře na tom jsou čínské firmy Xiaomi a Huawei, které prodaly o 40 % a 44 % prémiových smartphonů méně.

Nutné je zmínit, že Samsungu jeho propad zpomalil úspěch skládacích telefonů – v této oblasti je aktuálně nejoblíbenějším výrobcem světa, i když se jej konkurenti horlivě snaží dohnat. Honor pak benefitoval primárně ze série Magic na čínském trhu a Googlu zase prodeje tahaly mobily Pixel 6 Pro a Pixel 7 Pro.

A co je vlastně důvodem pro vyšší úspěch dražších telefonů navzdory horší ekonomické situaci? Čím dál více zákazníků má tendenci sáhnout po dražším telefonu, protože jsou přesvědčeni, že jim vydrží déle. Častým jevem je i pořízení upgradu posledního zařízení.

Jak to máte se smartphony vy? Já osobně bych sáhnul po levnějším zařízení, protože telefon mám na volání, projíždění sociálních sítí či zpráv a práci s textem.