V sobotu ráno 23. 4. po dlouhých hodinách jednání se lídři v Bruselu dohodli na rozšíření balíčku aktu o digitálních službách. Například Google a Meta budou muset vysvětlit, jak fungují jejich algoritmy.

Pokud společnosti pohybující se v oblasti online služeb chtějí nadále provozovat své služby v Evropské unii bez následků, musí respektovat nové povinnosti, které EU vyžaduje. Mluvíme o rychlejším mazání nelegálního obsahu a produktů. Dále, jak jsme již zmínili, společnosti budou muset vysvětlit svým uživatelům, jak fungují jejich algoritmy. Zákon zahrnuje striktnější zákrok k šíření dezinformací. Pokud tato nová pravidla nedodrží, společnostem hrozí pokuty až 6 % z jejich ročního obratu.

Akt o digitálních službách aktualizuje základní pravidla pro všechny online služby dostupné v Evropské unii,” uvedla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v prohlášení. „Přináší to praktický účinek v zásadě, že co je nezákonné offline, by mělo být nezákonné i online. S větší velikostí přichází větší zodpovědnost těchto digitálních platforem.

Evropská komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová, stojící v čele technologické regulace, řekla, že tento krok „zajistí, že platformy budou odpovědné za možný risk, který může zasahovat do společnosti a obyvatel.

Přestože legislativa platí pouze pro občany Evropské unie, účinek těchto zákonů zcela určitě přesáhne její hranice. Nadnárodní společnosti na poli technologií nyní mají poměrně přísné měřítko nasazené od Evropské unie, s nímž ale mohou efektivně kontrolovat obsah na svých platformách v jiných zemích mimo Evropskou unii.

Závěrečnou zprávu balíčku pravidel v Bruselu zatím sepisují. Evropský parlament a Evropská komise prozatím naznačily několik bodů, které bude zpráva obsahovat:

  • Cílené reklamy založené na náboženství, sexuální orientaci nebo etnicitě jednotlivců budou zakázány. Reklamy také nesmí být cílené na menšiny.
  • Temný vzorec, neboli matoucí či zavádějící uživatelské rozhraní speciálně vytvořený k navádění ke konkrétním volbám, bude zakázán.
  • Velké platformy jako Facebook budou muset jejich algoritmy ztransparentnit. K tomu zpráva dodává, že uživatelé by měli mít možnost si zvolit řazení obsahu bez profilového algoritmu. Například pro Instagram by to znamenalo chronologické řazení příspěvků.
  • Hostingové služby a internetové platformy jasně vysvětlí důvody, které směřovaly ke smazání nelegálního obsah. K tomu se váže udělení možnosti uživatelům k odvolání. Nutno poznamenat, DSA nedefinuje nelegální obsah. To už nechává na členských státech a jejich zákonech.
  • Největší online platformy zpřístupní klíčová data výzkumníkům pro účely získání přehledu o vývoji rizik v prostoru internetu.
  • Online tržiště musí udržovat základní informace o obchodnících na jejich platformě pro vysledování obchodů s nelegálními produkty a službami.
  • Velké platformy také musí vyvinout a implementovat nové strategie na vypořádání se s dezinformacemi v době krize (například v aktuálně probíhající válce na Ukrajině).

Určitě vás zajímá, kdy budou zmíněná obsáhlá pravidla uvedena v platnost. Jsou dvě možnosti, buďto po 15 měsících po schválení aktualizace zákona, anebo později od 1. 1. 2024.