FACEBOOK SE PŘEJMENOVÁVÁ

Metaverse. Tak zní jednoslovné označení pro vizi virtuálního světa Marka Zuckerberga a Facebooku, který nám byl blíže představen na letošním a nedávno uskutečněném Facebook Connect. Nejen virtuální ekosystém a krok dál, který by měl virtuální a rozšířenou realitu vhodit do úplně nové éry.

Velká a silná slova. Přesto jde o něco, za čím Facebook a jeho zakladatel plně stojí. Jedním z důkazů je především přejmenování samotné společnosti, která se nyní po vzoru svého grandiózního plánu nazývá Meta se snahou nás přesvědčit, že tohle je opravdu budoucnost, za kterou má cenu se prát a která nás dost možná v dohledné době čeká. A co to tedy celé je, v čem to spočívá a proč by nás to mělo zajímat?

VE VR UŽ SPOLEČNOST DOMINUJE

V první řadě si připomeňme, že snaha Facebooku, potažmo společnosti Meta, vstoupit do světa virtuálních a rozšířených realit již v předešlých letech proběhla. A to dost úspěšně. Zejména mobilní platforma Oculus Quest a její loňský nástupce Oculus Quest 2 představily prostředí virtuální reality mainstreamovému publiku nejen díky velmi agresivní, potažmo relativně nízké cenovce a pokročilému hardwaru, díky němuž si tento headset našel místo na trhu téměř okamžitě.

Postupem času se nicméně tato platforma rozšiřovala o další možnosti a postupně přibudou ještě další. V nedávné době došlo například na oficiální spuštění AirLink, které umožňuje headset bezdrátově propojit s počítačem, nikoliv už jenom pomocí kabelu. Obdobně byly vytvořeny speciální klávesnice, které můžete společně s brýlemi využívat a bez problémů ve virtuálním prostředí pracovat na něčem skutečném. Pro vývojáře nejen her zase byla povolena možnost přímo využívat „passthrough“ – tedy obraz prostředí kolem vás, které je snímáno kamerami na brýlích – čímž se headset pro virtuální realitu pomalu dostává i do sféry rozšířené reality.

NOVÝ HARDWARE

Tohle jsou nicméně jenom první kroky, které Meta plánuje podniknout. Po stránce nového hardwaru jsou tu totiž dvě nová zařízení, která s vizí společnosti pomůžou. V první řadě je to zcela nový headset s kódovým označením Cambria, který se bude pyšnit především funkcemi jako snímání obličejů, respektive výrazů, a na rozdíl od zmíněného Oculus Quest také barevným, nikoliv jen černobílým „passtrough“. Více detailů o samotném headsetu bohužel nevíme, avšak malá ukázka z oficiální prezentace a uniklé animace poukazují na poměrně zajímavý a relativně minimalistický design headsetu. Menší velikost pravděpodobné také znamená menší výkon, což by mělo odpovídat i slovům, že půjde o high-endový a dražší headset pravděpodobně určený především pro komerční a pracovní využití než pro hráče a mainstreamové publikum, ačkoli by měl být headset s Oculus Questem kompatibilní, takže uvidíme.

Druhý výrazný hardware jsou pak brýle s označením Project Nazaré, které se plně ponoří do světa rozšířené reality. Ani o nich nejsou známé téměř žádné informace, a to zejména z toho důvodu, že je jejich potenciální vydání pořád daleko. Cílem Facebooku by totiž mělo být, aby se designově co nejvíc blížily skutečným brýlím. Před lety sci-fi, za pár let možná opravdu realita.

CO JE TEDY METAVERSE?

Největší součástí celého „metaverza“ je nicméně samotný ekosystém – virtuální svět, virtuální prostředí, virtuální předměty a především sociální aspekt. I v tomto ohledu se nejen Oculus Quest postupně zlepšuje. Byl vylepšen software pro hlasové hovory a nově nechybí ani nativní aplikace Facebooku či Instagramu. Nedávno dokonce došlo ke spuštění Horizon Workrooms. Aplikace specificky zaměřené na týmové meetingy a kreativní dálkovou spolupráci, která mj. využívá již před několika měsíci představenou novou verzi avatarů – respektive vašich postaviček. Ty jsou mnohem živější, výrazně upravitelnější a také konzistentní napříč prozatím několika tituly. Cílem je, aby zkrátka byl váš avatar… vy. Ať už budete ve virtuálním světě kdekoliv a cokoliv, budete se prezentovat vaším avatarem; různým oblečením, gesty a slovy stejně jako v reálném životě. I tato vize má před sebou pořád spoustu práce, ale Facebook, tedy Meta, je na dobré cestě.

Ještě během letošního roku přijdou další vylepšení, jako jsou hovory přímo přes Messenger a také „Horizon Home“. Váš virtuální domov platformy doteď totiž sloužil jenom jako pěkné pozadí a menu, z něhož jste mohli jít do prohlížeče, obchodu nebo vybrat jednu z aplikací. Nyní bude sloužit i jako sociální místo, v němž se budete moci spojit s přáteli, které budete moci do svého virtuálního domu pozvat a socializovat se s nimi a společně jít do některých těchto aplikací, koukat na videa a podobně.

V rámci iniciativy Horizon nebude chybět ani Horizon Worlds sloužící k postavení nových světů a průzkumu těch existujících od ostatních lidí. Tím se pomalu dostáváme k tomu pravděpodobně nejdůležitějšímu, což je celý ekosystém tohoto „metaverza“, který uživatelům nabídne nové předměty, oblečení, světy k průzkumu, zážitky, hry, zatímco tvůrcům zajistí přínos a něco, v čem se vyplatí, aby trávili čas.

OPĚT JE ŘEČ O NFT

Vaše avatary, jak již bylo zmíněno, budete moci různě oblékat a měnit, a to například právě díky oblečení a předmětům z různých aplikací nebo od lidí, kteří je vytvořili. Váš Horizon Home si budete moci přizpůsobovat svými věcmi nebo předměty opět vytvořenými lidmi a z různých aplikací a zážitků. A všechno by mělo být kompatibilní se vším; oficiální slova zní tak, že byste se měli cítit, že tyto předměty vlastníte vy, nikoliv platforma. To by měla doufejme dovolit technologie NFT, která zajistí, že ačkoli se jedná o virtuální věc, jde o něco, co reálně vlastníte, něco, co má hodnotu a něco, co můžete s klidem přeprodat dál. 

NFT technologie je složitá a nebudeme zde tedy zabíhat do velkých detailů, ale je důležité vědět, že NFT skutečně vlastníte. To znamená, že ho nejste nuceni prodávat přes proprietární systém nebo burzy. Pokud byste chtěli, můžete ho s někým vyměnit za reálné peníze, jiný předmět nebo mu ho klidně poslat zdarma. To znamená, že pokud technologie bude využita správně, neměly by být předměty závislé na systému od společnosti Meta.

Celý vesmír má zkrátka sloužit k propojení lidí z různých částí světa, dovolovat tvůrcům tvořit nové zážitky a předměty a uživatelům zase tyto věci využívat nebo v rámci toho zažít staré věci novými způsoby. Jako je například hraní šachů díky rozšířené realitě s někým, kdo je zrovna půlku světa daleko. Budete se moci učit novým věcem, trénovat nebo samozřejmě i pracovat. Půjde zkrátka o skutečný svět ve virtuální nebo augmentované podobě, který bude povolovat a dovolovat vše, co známe i dnes. Alespoň taková je vize.

JAK TO BUDE SE SOUKROMÍM?

Všechno tohle ale bude nicméně obaleno pořádnou dávkou regulací a politik. Část prezentace o metaverzu byla věnována právě tomu, jak to všechno bude fungovat z legálního hlediska. Společnost Meta se má výrazně zaměřovat na to, aby všechno fungovalo hladce a aby každý vždy věděl, jaká data jsou o něm sbírána a jak jsou využívána. Navíc konstantně probíhají jednání, aby jakmile na metaverzum dojde – až se toho jednoho dne dočkáme – bude všechno připraveno. V průběhu příštího roku například nemá chybět ani možnost se do headsetu Oculus Quest přihlásit i přes něco jiného, než je váš facebookový účet, abyste mohli osobní a pracovní život v rámci virtuální a rozšířené reality oddělit.

A tohle všechno, o čem jsme se v tomto videu bavili? Podle Marka Zuckerberga jde o budoucnost, jejíž první reálnou podobu zažijeme v průběhu následujících pěti až deseti let. Střípky ale vidíme už dnes a svým způsobem většina těchto technologií a možností, které jsme probrali už existují. Jen nejsou propojené a samozřejmě zatím nejsou příliš vyladěné.

JE TOTO TEDY NAŠE BUDOUCNOST?

Metaverse by mělo být něco, co se bude dál vyvíjet několik následujících desetiletí. Nemusí to být jenom o socializování, hrách a zážitcích, ale také o zjednodušení každodenního života, jak dokazuje závěr prezentace.

Brýle pro rozšířenou realitu jednoduše nabídnou možnosti, jak si například zapnout televizi jen díky tomu, že se na ni díváte a kliknete na tlačítko. Virtuální zprávy budete moci psát pohybem rukou a prstů, jako kdybyste psali na papír, případně ťukáním na stůl, jako kdybyste psali na klávesnici. Brýle vám mohou ukázat, co se kde ve vašem bytě nachází a podobně.

Zní to jako pěkná budoucnost, ale je důležité si pamatovat, že jde zatím z velké části pouze o vizi. Společnost Meta, která je ovšem pouze přejmenovaný Facebook (a na to bychom neměli zapomínat), jde však k této vizi mílovými kroky. Pokud zapřemýšlíme nad tím, kdo má technologie, zdroje a peníze, na to metaverse vytvořit, najde se určitě spousta firem, ale Meta je aktuálně jediná společnost, která do toho jde po hlavě a svoje cíle s námi takto sdílí. Zda to dokážou samozřejmě nemůžeme vědět.

Pamatujete si ale na Ready Player One? Tak tahle budoucnost může být mnohem blíže, než si myslíme. Tak jen doufejme, že taky nebudeme ovládáni zlou korporací.