AMD pracuje na vlastní verzi vysoce oceňované technologie Deep Learning Super Sampling (DLSS), kterou vytvořila konkurenční Nvidia. DLSS se rychle stalo jednou z největších výhod grafických karet GeForce RTX. Technologie strojového učení se postupně zlepšuje, počet her podporující DLSS stále roste a majitelé AMD GPU si kladou otázku, kdy firma nabídne svou alternativu.

Dobrá zpráva, AMD pracuje na rozšířené verzi svého nástroje FidelityFX. Technologii nazvala FidelityFX Super Resolution a dorazit by mohla později v letošním roce. Podporovat by ji mohly všechny grafické karty s architekturou RDNA. Na té jsou postavené i grafické čipy v konzolích PlayStation 5 a Xbox Series X/S.

AMD svou novou technologii ukázala začátkem měsíce při prezentaci AMD Radeon RX 6700 XT na akčním hororu Resident Evil Village. Ukázka byla vylepšena o ray-tracing a FidelityFX. Hra dorazí 7. 5. tohoto roku, ale oficiálně nevíme, zda už v té době bude FidelityFX Super Resolution dostupné.

O vydání v letošním roce je přesvědčen Scott Herkelman (CVP & GM pro AMD Radeon). V rozhovoru pro PCWorld potvrdil, že konkurenci pro DLSS od Nvidie chtějí uvést na trh letos.

„V našich laboratořích postupujeme velmi dobře. Je to náš závazek k herní komunitě, ale musíme zajistit, že bude fungovat a vývojáři her si technologii osvojí. Chceme to spustit letos. Věříme, že to letos dokážeme, ale zároveň je před námi ještě hodně práce. Musíme zajistit kvalitu obrazu. Musíme se postarat, aby se obraz mohl škálovat v různých rozlišení. A zároveň, aby vývojáři her byli spokojeni s tím, co jim nabídneme,“ prohlásil Herkelman.

Přečtěte si také: Switch Pro s výkonem na úrovni PS4 Pro? RDNA 2 prý není vhodná na těžbu

Zajímavá je jedna věc. FidelityFX Super Resolution nebude založeno na strojovém učení. „Nepotřebujeme strojové učení, můžeme to udělat mnoha různými způsoby. Vyhodnocujeme je,“ překvapil Herkelman. Nejspíš bude řešení AMD podobné DirectML od Microsoftu. Ani tato technologie není postavena na strojovém učení.

Kroky AMD jsou pochopitelné. Odborné testy i hráči potvrzují, že některé hry je nemožné hrát bez DLSS s ray-tracingem. Jde například o Cyberpunk 2077 nebo Watch Dogs: Legion.

JAK FUNGUJE DLSS?

Co všechno dnes ovládá umělá inteligence? Možná to nevnímáte, ale A.I. je stále schopnější. Za poslední dva roky jsme díky ní ušli jako lidstvo velký krok kupředu, až se jí celá řada lidí dokonce začala bát.

Díky neuronové síti lidé mohou trénovat takzvané modely teoreticky na cokoliv. NVIDIA si řekla, že zkusí vytrénovat své grafické karty, aby doslova odhadovaly obraz ve vysokém rozlišení. A světe, div se. Ono to vyšlo!

MŮŽE AMD KONEČNĚ SRAZIT Z TRŮNU NVIDII?

Společnost AMD v minulém roce vydala nové grafické karty Radeon RX 6800 a Radeon RX 6800 XT s podporou ray-tracingu. Není pochyb o tom, že jde o fantastické grafické karty, přesto jim ale schází přitažlivost, kterou se vyznačují GeForce RTX 3080 nebo RTX 3070, z důvodu absence technologie DLSS.

Podle mnohých odborníků bude AMD schopno s FidelityFX snížit výhodu Nvidie a na konkurenci se začít dotahovat. Současné grafické karty AMD vykreslují každý snímek ve vyšším rozlišením, což způsobuje, že jsou karty mnohem pomalejší než jejich ekvivalenty od Nvidie.

Jak se můžete sami přesvědčit, Nvidie dominuje žebříčku nejpoužívanějších grafických karet u uživatelů Steamu, a to i přesto, že GPU Radeon jsou obvykle cenově dostupnější než ekvivalenty GeForce. Změní se to? Uvidíme časem.