V roce 2020 zaskočil analytik Ming-Chi Kuo fanoušky a zákazníky společnosti Apple informací, že součástí balení iPhonů již nebudou sluchátka, a dokonce ani nabíječka. To samozřejmě nesklidilo mnoho obdivu – zákazníci byli naštvaní, jelikož utratili peníze za drahé zařízení, ke kterému ani není nabíječka. Společnost tak údajně ušetřila až 6,5 miliardy dolarů (přes 145 miliard korun).

Těsně před vydáním iPhonu 12, tedy v červenci roku 2020, společnost rozšířila mezi uživatele průzkum. V něm je požádala, aby vybrali jednu ze šesti možností, která nejlépe vystihuje, jak s napájecím adaptérem po koupi telefonu naložili. Vybrat si mohli z následujících odpovědí:

  • Prodal jsem ho nebo vyměnil se svým iPhonem
  • Ztratil jsem jej
  • Dal jsem ho příbuznému nebo někomu z přátel
  • Stále jej doma využívám
  • Stále jej využívám mimo domov (v práci, škole nebo kdekoliv jinde)
  • Stále jej mám, ale nepoužívám

Samsung si později z Apple utahoval na sociálních sítích, avšak krátce nato provedl úplně to stejné – odstranil napájecí adaptér z krabiček některých svých dražších mobilů. Totéž mimochodem Samsung udělal v době, kdy Apple odstranil 3,5 mm jack pro sluchátka z řady iPhone 7.

ABSENCE ADAPTÉRU STÁLA APPLE PENÍZE

To byla tedy trocha historie pro doplnění kontextu. Hlavní novinkou ale je, že brazilský soud uznal, že Apple musí zaplatit zákazníkovi, který si koupil nový iPhone v hodnotě téměř 1 081 dolarů (téměř 24 200 Kč). V jeho krabičce totiž chyběla nabíječka, což je v Brazílii v rozporu se zákonem o ochraně spotřebitele, konkrétně jeho článku 39.

Podle rozsudku musí Apple odškodnit spotřebitele tím, že mu zaplatí 5 000 brazilských realů (24 200 Kč) za provedení „vázaného prodeje“. Tamní spotřebitelská skupina Procon-SP se snažila dosáhnout toho, aby země přiměla Apple přibalit nabíječku do každé krabice s iPhonem. Prý se totiž jedná o nezbytnost pro používání telefonu.